Rynek Infrastruktury
Jak wygrana potyczka z PKP otworzyła drogę do zmian?
Płocki dworzec kolejowy doczeka się rewitalizacji po długich latach niekończących się narzekań mieszkańców i pasażerów skazanych na korzystanie z niszczejącego obiektu. Przeprowadzenie inwestycji stało się realne dopiero po przejęciu budynku przez miasto, co nastąpiło niewiele ponad rok temu. Wcześniej, przez blisko 7 lat, trwały nieprzynoszące rezultatu rozmowy z przedstawicielami Polskich Kolei Państwowych, które same nie paliły się do wyłożenia środków finansowych na kosztowny remont. Z drugiej strony PKP nie były też zbyt chętne do oddania za darmo budynku dworca w ręce miasta. Kolejowy zarządca długo stawiał sprawę jasno: przejęcie uciążliwego dobra przez samorząd byłoby im jak najbardziej na rękę, jednak oferowano trzy następujące warianty – miasto może przejąć dworzec albo w wieloletnią lub wieczystą dzierżawę, albo właściciel może przekazać samorządowi obiekt w zamian za spłatę zaległości podatkowych, w grę wchodzi również sprzedaż.
Dopiero po rozmowach prowadzonych w 2012 roku przez płockich urzędników z ówczesnym ministrem transportu Sławomirem Nowakiem oraz z PKP doszło do porozumienia. W rezultacie 23 listopada 2012 r. został podpisany akt notarialny między Gminą – Miastem Płock a PKP. Tym sposobem lokalnym samorządowcom udało się po kilku latach starań doprowadzić do nieodpłatnego przekazania dworca kolejowego przez PKP. Jak podkreślił wówczas prezydent Płocka Andrzej Nowakowski stało się to możliwe również dzięki poparciu ze strony „wiceministra Andrzeja Massela, który patronował naszym działaniom i włączył zielone światło dla inicjatywy”.
Gdy miastu udało się przejąć budynek dworca należało już tylko dopełnić niezbędnych formalności, by pozyskać źródło finansowania tej niezwykle ważnej, a zarazem kosztownej inwestycji. Dzięki sprawnym i zdecydowanym działaniom w niewiele ponad rok udało się ten cel zrealizować. W efekcie podpisanie 7 lutego br. umowy pożyczki uwieńczyło wieloletnią batalię lokalnych samorządowców, rozpoczynając nowy rozdział w historii płockiego dworca. Dokument w gmachu Urzędu Miejskiego w Płocku uroczyście podpisali: wiceprezes BGK Jarosław Bełdowski oraz prezes Ryneksu Radosław Bednarski i jego zastępca Zbigniew Bednarski.
Cały artykuł przeczytasz na portalu www.transport-publiczny.pl