Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Po czym pojadą Pendolino PKP Intercity?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

mg

Data publikacji:
30-05-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Po czym pojadą Pendolino PKP Intercity?
Fot. Alstom
PKP Intercity podpisały z francuskim Alstomem umowę na pozyskanie 20 składów zespolonych New Pendolino za kwotę ponad 400 mln euro. Będą one kursować z Gdańska przez Warszawę do Krakowa i Katowic. Mogą one rozwijać prędkość do 250 km/h. Ale kiedy będą w stanie tyle pojechać na polskiej infrastrukturze kolejowej?

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zaznaczył podczas podpisania umowy, że zakup Pendolino jest skoordynowany z pracami modernizacyjnymi na polskiej sieci kolejowej. – Każdego dnia wykonywane są prace modernizacyjne. W tej chwili wykonywane są na 1400 kilometrach linii kolejowych. Zakup który został dziś zakontraktowany będzie zrealizowany w 2014 roku i wtedy też najważniejsze szlaki będą gotowe na to, aby po nich te nowoczesne pociągi mogły kursować – powiedział.

 

Pierwotnie zakup składów zespolonych dla PKP Intercity miał być powiązany z planami modernizacyjnymi polskiej sieci kolejowej na mistrzostwa Euro 2012. Procedura przetargowa przeciągała się jednak w związku z m.in. kłopotami z zapewnieniem finansowania inwestycji (część kwoty przeznaczonej na zakup to kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego). Niemiecki Siemens zapowiadał co prawda, że będzie w stanie dostarczyć pierwsze składy do Euro 2012, ale ostatecznie nie złożył oferty. Obecnie już wiadomo, że pierwszych osiem pojazdów pojawi się w Polsce dopiero w lutym 2014 r.

 

Składy mają połączyć stolicę z Trójmiastem i Katowicami. Na północnej części E65 trwają obecnie prace modernizacyjne. W 2009 r. zakończono etap I związany robót związanych z przepustowością stacji Gdynia, a w 2010 r. - modernizację LCS Tczew (prędkość maksymalna do 160 km/h) oraz dwa kontrakty w obszarze LCS Nasielsk (WPC Praga - Legionowo oraz stacja Nasielsk i stacje Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki i Modlin). Na 2011 r. przewidziano zakończenie robót na LCS Nasielsk (szlaki Legionowo - Nowy Dwór Mazowiecki - Modlin - Nasielsk - Świercze) i LCS Ciechanów (stacje Gąsocin, Ciechanów, szlaki: Świercze - Gąsocin, Gąsocin - Ciechanów oraz stacje Konopki, Mława i szlaki Ciechanów - Konopki, Konopki - Mława). Na maj 2012 r. przewidziano zakończenie robót w obszarze LCS Działdowo. Do Euro mają zostać zmodernizowane jedynie szlaki w torze nr 1 na odcinku Ciechanów - Konopki i w torze nr 2 na odcinku Ciechanów - Mława. W czasie rozgrywek zapewniona ma zostać przejezdność w obu torach. Według informacji PKP PLK czas przejazdu ze stolicy do Trójmiasta podczas Euro ma zmniejszyć się z 4 godzin 45 minut do 3 godzin i 30 minut. Mowa tutaj jednak o tradycyjnych składach, którymi dysponuje PKP Intercity - lokomotywie do 160 km/h z wagonami. Według pierwotnych wyliczeń kolejarzy, wykorzystanie składów zespolonych z wychylnym nadwoziem na E65 Północ pozwoli na przejechanie trasy z Trójmiasta do stolicy w czasi 2 godzin 10 minut. Jednak pociągi, które pozyska przewoźnik, mają przejeżdżać tę trasę w czasie 2 godzin 32 minut.

 

Już wkrótce na części Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi PKP Intercity mają jeździć z prędkością 200 km/h. Najprawdopodobniej już od września spółka rozpocznie testy pod kątem wprowadzenia takiej prędkości na odcinku Olszamowice – Zawiercie. Ma w tym celu zostać wykorzystana lokomotywa Siemensa ES64U4, nazywana „Husarzem”. Jednak kompleksowa modernizacja CMK ma nastąpić  za 15-20 lat. W dalszej perspektywie będzie możliwe wprowadzenie na Centralnej Magistrali Kolejowej prędkości 300 km/h. Nie wykluczone także, że wielosystemowe Pendolino będą pierwszymi pociągami, które wjadą na linie kolei dużych prędkości, łączące Warszawę, Poznań, Łódź i Wrocław, która ma powstać za kilkanaście lat.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Od kwietnia znów remont linii do Kudowy

Intermodal i logistyka

Od kwietnia znów remont linii do Kudowy

wlados wlados 13 marca 2014

Lublin: Ogłoszono przetarg na dokończenie wiaduktu kolejowego

Intermodal i logistyka

Kolejne przetasowania na liście projektów unijnych

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Od kwietnia znów remont linii do Kudowy

Intermodal i logistyka

Od kwietnia znów remont linii do Kudowy

wlados wlados 13 marca 2014

Lublin: Ogłoszono przetarg na dokończenie wiaduktu kolejowego

Intermodal i logistyka

Kolejne przetasowania na liście projektów unijnych

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5