wlados wlados
Po półtorarocznym opóźnieniu w inwestycji, dzisiaj podziemny dworzec w Krakowie został oficjalnie otwarty przez PKP SA. Na uroczystości byli obecni m.in. wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska, prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela i prezes Grupy PKP Jakub Karnowski.
Dworzec znajduje się pod powierzchnią peronów i jest jednym z najnowocześniejszych węzłów komunikacyjnych w Polsce. Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Nowy dworzec w Krakowie integruje kolej lokalną, dalekobieżną, dworzec autobusowy i komunikację miejską. Całkowita powierzchnia obiektu wynosi ponad 12 tys. m kw.
Pasażerowie mają do dyspozycji między innymi 28 kas biletowych, Centrum Obsługi Klienta PKP Intercity, Strefę VIP PKP Intercity, punkty informacyjne, skrytki bagażowe, infomaty czy biletomaty. Nad sprawnym funkcjonowaniem obiektu będzie czuwał menadżer. Jego zadaniem będzie dbanie zarówno o wysokie standardy obsługi podróżnych, jak i dobrą współpracę z najemcami powierzchni komercyjnych.
Unia Europejska nieoceniona
Elżbieta Bieńkowska, Wicepremier i Minister Infrastruktury i Rozwoju zwróciła uwagę, że w ostatnich latach w Polsce zrealizowano szereg inwestycji kolejowych, których pewnego rodzaju zwieńczeniem może stać się podziemny dworzec kolejowy w Krakowie. – Krakowski dworzec jest kolejną inwestycją na tak dużą skalę, zrealizowaną dzięki unijnemu współfinansowaniu. Dowodzi umiejętności efektywnego wykorzystywania tych środków. Dzięki programowi Infrastruktura i Środowisko gruntowanie zmodernizowano również dworce w Gdyni i Wrocławiu – powiedziała Elżbieta Bieńkowska.
– To jest ostatni i najważniejszy element Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego. Jeżeli popatrzymy na okolicę, na dworzec autobusowy, na podziemny tramwaj i na całe centrum przesiadkowe, to dworzec staje się niezwykle ważnym miejscem. Kiedy stary dworzec otwierano w 1847 roku, było to połączone z otwarciem linii kolejowej Kraków – Mysłowice. Sądzę, że obecność pani premier jest symbolicznym zwieńczeniem tego procesu – powiedział Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Krakowa.
– To oczywiście nie koniec. Przygotowywane są kolejne projekty. Z nowych dworców wkrótce będą mogli się cieszyć także mieszkańcy Bydgoszczy i Szczecina. Liczę na to, że w coraz większej liczbie obiektów w Polsce będą wdrażane takie standardy obsługi podróżnych, jak tu w Krakowie. Starajmy się pamiętać jak otoczenie dworca wyglądało jeszcze dziesięć czy dwadzieścia lat temu, ponieważ to jest nasza wspólna zasługa jak Polska wygląda teraz – mówiła Elżbieta Bieńkowska.
Po bilet i na zakupy
Kompleks składa się łącznie z czterech poziomów – dwóch nad i dwóch pod ziemią. Pasażerowie będą mogli korzystać z 25 wyjść na 5 peronów, w tym 10 wind i 15 ciągów schodów ruchomych. Obiekt jest w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – oprócz wspomnianych wind i ruchomych schodów, na terenie dworca znajdują się oznakowania dla osób niewidomych.
– Nowy dworzec w Krakowie to jedna z największych inwestycji zrealizowanych przez PKP S.A. Jest nie tylko jednym z najnowocześniejszych węzłów komunikacyjnych w Polsce, ale także wizytówką miasta. Oprócz tradycyjnych punktów związanych z obsługą podróżnych, takich jak poczekalnie i kasy są tu także miejsca, gdzie można po prostu miło spędzić czas: zrobić zakupy czy zjeść obiad. A wszystko to w pięknej i unikalnej przestrzeni architektonicznej – mówił Jakub Karnowski, prezes PKP SA.
– Nie dopuścimy do tego, by jakość tej przestrzeni spadała. Dziękuję całemu zespołowi PKP S.A. za zaangażowanie w to, by ten dworzec dzisiaj otworzyć. Będziemy dążyć do tego, by wszystkie dworce, które obsługują ruch międzyregionalny, spełniały standard taki, jaki jest reprezentowany przez dworzec w Krakowie. Najbliższe inwestycje to m.in. Bydgoszcz czy Szczecin. Będziemy dbać o to, by dworce zmieniły swój stan. Z drugiej strony będziemy dbać, by stan docelowy był utrzymywany – powiedział Jarosław Bator, szef ds. nieruchomości w PKP SA.