ju
Zgłaszano problemy wielkoskalowe, jak podwyższenie klasy żeglugowej dróg wodnych, w tym zwłaszcza Odrzańskiej Drogi Wodnej – do klasy IV. Nawiązywano również do realizacji korytarzy transportowych, w tym związanych z przebiegiem Korytarza Odrzańskiego (CETC) i drogi ekspresowej S-19. Inne kwestie poruszane podczas konsultacji społecznych to przekop kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną czy Kanał Odra – Dunaj – Łaba.
To bardzo ważne dla zagospodarowania przestrzennego kraju inwestycje, do których autorzy koncepcji podeszli w sposób wyważony, uzależniając swoje stanowisko od dalszych studiów i możliwości realizacyjnych, również tych finansowych.
Wśród postulatów transportowych znalazł się także zbiornik wodny Racibórz Dolny, który warunkuje możliwości żeglugowe na Odrze. Jego zasadniczą funkcją jest jednak ochrona przeciwpowodziowa, przez co element ten został wymieniony w projekcie KPZK 2030 jako jeden z elementów wizji roku 2030.