Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Pomorze: Przekop przez Mierzeję dzieli okolicznych samorządowców

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
25-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr / Dziennik Bałtycki

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
fot. Port Elbląg
Jak informuje „Dziennik Bałtycki”, na Pomorzu sprawa przekopu przez Mierzeję Wiślaną dzieli samorządowców. Jedni widzą w kanale szansę na ożywienie regionu, inni kwestionują jego sensowność.

Za pół roku Rosjanie mogą ponownie zablokować żeglugę na polskiej części Zalewu Wiślanego. Niepokoju nie ukrywa Jerzy Wilk, prezydent Elbląga. Obawia się, że Rosjanie, dzierżący w swoich granicach Cieśninę Pilawską (jedyne bezpośrednie wejście z Morza Bałtyckiego na Zalew Wiślany), zamkną ją ponownie dla jednostek płynących do polskich portów.

Według danych zarządu elbląskiego portu, w ciągu pięciu ostatnich lat wymiana handlowa dzięki żegludze po Zalewie Wiślanym, głównie z portem w Kaliningradzie, zwiększyła się nawet o 70 proc., osiągając w 2013 roku 285 tys. ton przeładowanych towarów.

To, zdaniem samorządu, niezbity dowód na konieczność posiadania przez Polskę niezależnego przejścia żeglugowego z Bałtyku na Zalew Wiślany. Zapewnić je może jedynie przekop Mierzei Wiślanej. Prezydent Wilk apeluje o przyspieszenie prac nad tym projektem. Listy w tej sprawie wysłał do premiera Donalda Tuska i do minister infrastruktury i rozwoju Elżbiety Bieńkowskiej. „Dziennik Bałtycki” przypomina, że według przygotowywanych przez rząd planów tej inwestycji, kanał miałby się znajdować w okolicach miejscowości Skowronki (tzw. Nowy Świat), na terenie gminy Sztutowo.

– Ja w kanale upatruję szans rozwoju. Szkoda, że ta inwestycja nie jest traktowana strategicznie, jako jedna z perspektyw naszego kraju. Konsekwencje dotyczące ochłodzenia stosunków z Rosjanami pewnie na Zalewie Wiślanym poniesiemy. To nam pokaże, że ostatnie lata zmarnowaliśmy – mówi „Dziennikowi Bałtyckiemu” wójt gminy Sztutowo Stanisław Kochanowski.

Plany przekopu mają jednak przeciwników; jak przypomina „DB”, wielu specjalistów (należy do nich m.in. dr Maciej Przewoźniak, szef zespołu ekspertów, który w 2012 roku przygotował, na zlecenie Urzędu Morskiego, prognozę wpływu kanału na środowisko) podkreśla, że jest to projekt nieopłacalny (wstępnie szacowany koszt to 600 mln zł) i groźny dla środowiska. Swojego sprzeciwu nie ukrywa też Adam Ostrowski, burmistrz Krynicy Morskiej.

– Mierzei nie warto kopać, to idiotyczny pomysł polityków, którzy powinni wziąć się do pracy. W sprawie żeglugi po Zalewie Wiślanym potrzebne są rozmowy. Rosjanie to nasi sąsiedzi. Krynica Morska nawiązała z Bałtyjskiem relacje partnerskie. Współpracujemy, realizujemy wspólny program inwestycyjny. Ukraina nic w tej sprawie nie zmieniła – ocenia w rozmowie z „DB” Ostrowski.

Przypomnijmy, że informowaliśmy już na naszym portalu, że Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego, dotąd sceptyczny wobec przekopu przez Mierzeję Wiślaną, ostatnio przyznał, że teraz, w dobie zaostrzenia konfliktu pomiędzy UE i Rosją w wyniku kryzysu krymskiego, o ewentualnej realizacji tej inwestycji mogą zdecydować nie tylko względy ekonomiczne.

 

Cały artykuł

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5