Łukasz Malinowski
"Możliwość zawijania przez jeden z serwisów Grupy G6 Europa – Azja do portu Zatoki Gdańskiej wzbudziła ostatnio wśród przedstawicieli krajowej branży morskiej duże zainteresowanie.(...) Na dziś pewne jest, że Grupa G6 zawiesiła decyzję o zawijaniu do Zatoki Gdańskiej, jednakże nie nastąpiło to z powodu braku warunków do obsługi w gdyńskim porcie" - wyjaśnia Port Gdynia.
Port w Gdyni i Baltic Container Terminal są gotowe na przyjęcie statków o długości do 335 metrów, co odpowiada ok. 9,000 TEU. Na symulatorze oraz na modelach pływających przeprowadzone zostały odpowiednie analizy przygotowawcze, które wykazały, że w Gdyni już teraz, w mniejszej obrotnicy nr 3, przed wejściem do basenu kontenerowego, mogą manewrować statki o długości 335m. Badania wskazały na bezpieczne warunki nawigacyjne i wydajną obsługę tych statków w porcie i w terminalu BCT. Zarząd Portu i armatorzy wykonali niezależne studia na temat manewrowania tak dużymi statkami w porcie i wyniki tych prac są pozytywne, potwierdzające bezpieczeństwo dla ośmiotysięczników w kanałach portowych. Ponadto, w Dowództwie Marynarki Wojennej znaleziono zrozumienie dla wymogów bezpiecznego obracania statków w obrotnicy portowej, sąsiadującej z portem wojennym.
Jak zapewniają władze portu "Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA będzie kontynuował projekty rozwojowe, niezbędne do przyjmowania największych kontenerowców, planując dalsze inwestycje, w tym budowę większej obrotnicy dla statków i dalsze pogłębienie kanałów portowych."
BCT, drugi pod względem wielkości terminal kontenerowy w Polsce, notuje ciągłe wzrosty przeładunków. Podczas dziewięciu miesięcy 2012 roku przeładował 310 971 TEU, co stanowi ponad 15-procentowy wzrost w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego.