Według wstępnej wersji sprawozdania finansowego, ubiegły rok ZMPG zakończył zyskiem netto w wysokości 56,7 mln zł. W porównaniu z 2011 rokiem jest to wynik niższy o 38,3 mln zł (-40,3%). Dane te nie zostały jeszcze potwierdzone przez biegłego rewidenta.
Spadek zysku w stosunku rok do roku wynika z tego, że w 2011 roku kasę Zarządu Portu zasiliły środki z dwóch sprywatyzowanych spółek portowych, dzięki czemu pozyskano 57,7 mln zł.
Pod względem operacyjnym miniony rok był zbliżony do roku poprzedniego. Obroty ładunkowe wyniosły 15,8 mln ton, co stanowiło powtórzenie wyniku uzyskanego w 2011 roku (15,9 mln ton). Przychody ze sprzedaży wzrosły o 3%, a wynik ze sprzedaży o 5,2%.
Nakłady inwestycyjne w 2012 roku sięgnęły 62,2 mln zł i były wyższe o 30% w porównaniu z rokiem poprzednim. W minionym roku kontynuowano rozbudowę terminalu ro-ro (I i II faza inwestycji) oraz prace mające na celu poprawę dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu, a także rozpoczęto przebudowę budynku magazynowego przy ul. Polskiej na budynek biurowy (planowane zakończenie prac w II kwartale 2013 r.). Istotnym wsparciem inwestycji portowych są środki unijne. W 2012 roku ZMPG otrzymał pierwszą część dotacji na rozbudowę terminalu ro-ro w wysokości 19,2 mln zł.
W latach 2013-15 Zarząd Portu zamierza przeznaczyć blisko 600 mln zł na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej. Plany na najbliższy rok obejmują m.in. dokończenie prac poprawiających dostęp drogowy i kolejowy do wschodniej części portu, dalszą rozbudowę terminalu ro-ro, a także rozpoczęcie prac nad zabudową niezagospodarowanego terenu w rejonie Nabrzeża Bułgarskiego, przebudowę Nabrzeża Szwedzkiego oraz terminalu kolejowego do przeładunku kontenerów na terenie Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego.
Na terenie Portu Gdynia znajdują się dwa terminale kontenerowe (Bałtycki Terminal Kontenerowy - BCT, Gdynia Container Terminal - GCT), terminale masowe i dorbnicowe: Morski Terminal Masowy Gdynia - MTMG, Bałtycka Baza Masowa - do przeładunku ładunków masowych płynnych i sypkich luzem, Bałtycki Terminal Zbożowy, Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia - BTDG dla ładunków drobnicowych i masowych, terminal ro-ro (w ramach BTDG), Westway Terminal Poland dla ładunków masowych płynnych i baza spółki Petrolinvest.
Bałtycki Terminal Kontenerowy przeładował w 2012 r. 408 722 TEU, czyli o 13 proc. więcej niż w 2011 r. Terminal pozytywnie wyróżnia się pod względem ilość ładunków transportowanych koleją (ponad 40% wszystkich kontenerów). Podobne wskaźniki ma port w Szczecinie, ale dla wszystkich typów ładunków.
Intensywnie rozbudowuje się także Gdynia Container Terminal (GCT). Jego projekt inwestycyjny to ponad 188 mln zł. Kwota pozyskanej dotacji z funduszy UE wyniesie niemal 23,3 mln zł.
Do porażek Portu Gdynia zaliczyć można utratę znaczącego klienta, jakim mógł być sojusz armatorów G6. Zarząd Portu i BCT starali się pozyskać zawinięcie statku w ramach Pętli 3, łączącej Azję z Bałtykiem. Ze względów niezależnych od portu, armator zrezygnował z tego pomysłu, wycofując swój serwis z Bałtyku.
Port Gdynia jednak stara się o pogłębienie toru podejsciowego do Portu do głębokości 14,5 metra oraz o dodatkowe nabrzeże, które mozna by wykorzystać na zwiększenie ramienia obrotnicy portowej. Te dwie inwestycje pozwoliłyby na przyjmowanie większych kontenerowców.