sg
W grudniu 2012 roku w porcie przeładowano 394,5 tys. ton węgla (spadek o 2,1% w stosunku do analogicznego miesiąca 2011 roku), 39,9 tys. ton rudy ( spadek o 57,2%), 146,5 tys. zbóż (+ 0,6%), 3,3 tys. ton drewna (+106,3%), 242,1 tys. ton innych ładunków masowych (-38,5%), 655,7 tys. ton drobnicy (-12,7%), w tym 437,5 tys. ton drobnicy promowej (-7,4%) i 116,9 tys. ton ropy i produktów ropopochodnych (+1,4%).
W ciągu 12 miesięcy 2012 roku w zachodniopomorskich portach przeładowano łącznie 4 mln 257,4 tys. ton węgla (-21,5%), 720,8 tys. ton rudy (+55%), 1 mln 394,4 tys. zbóż (+28,9%), 25,2 tys. ton drewna (+9,1%), 4 mln 040,4 ton innych ładunków masowych (+10,1%), 9 mln 425,5 tys. ton drobnicy (+1,5%), w tym 6 mln 451 tys. ton drobnicy promowej (+0,3,%) i 1 mln 403 tys. ton ropy i produktów ropopochodnych (+0,1%).
W obrocie kontenerowym w grudniu 2012 roku przeładowano 3 976 TEU (kontenerów 20’), co oznacza spadek przeładunków o 9,4%. W całym 2012 roku przeładowano łącznie 52 178,5 TEU, mniej o 5,3% niż rok wcześniej.
Port w Szczecinie obsługuje zarówno towary drobnicowe, jak i masowe. Specjalizacją portu jest przeładunek i składowanie kontenerów, wyrobów hutniczych, ładunków ponadgabarytowych, a także papieru i celulozy. Obsługiwane są tu także ładunki masowe suche - takie jak węgiel, koks, kruszywa, zboże, nawozy oraz ładunki płynne, także te wymagające specjalnych warunków składowania i przeładunku, jak np. smoła.
Port w Świnoujściu ma lepsze warunki techniczne, niż port w Szczecinie. Obsługuje suche ładunki masowe, przede wszystkim węgiel – zarówno w eksporcie jak i w imporcie, a także rudę importowaną dla hut polskich, czeskich i słowackich. W Świnoujściu powstał także nowy terminal specjalizujący się w przeładunkach towarów rolno- spożywczych, wyposażony w magazyny płaskiego składowania o łącznej pojemności 50 tys. ton.