Partner serwisu
Intermodal i logistyka

„Projekt Wrocław Świebodzki” wyhamował?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

pr

Data publikacji:
27-01-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
„Projekt Wrocław Świebodzki” wyhamował?
fot. Michał460, public domain Wikimedia commons
Marek Łapiński, w latach 2006-10 marszałek woj. dolnośląskiego, a od 2011 r. poseł PO, w okresie gdy był marszałkiem, aktywnie lansował projekt readaptacji dworca kolejowego Wrocław Świebodzki. Dziś nie sposób odnieść wrażenia, że koncepcja ta nie nosi już na szczeblu samorządowym znamion priorytetowości.

Zgodnie z koncepcją opracowaną przez samorząd wojewódzki w poprzedniej kadencji, Wrocław Świebodzki ponownie miał stać się stacją pasażerską, stanowiąc jednocześnie główną stację systemu kolei aglomeracyjnej na Dolnym Śląsku. Dziś, po kilku latach od stworzenia tamtej koncepcji, Marek Łapiński – już jako poseł – mówi w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl o znaczeniu tego projektu i szansach tego projektu w najbliższym czasie.

 

Paweł Rydzyński, transport-publiczny.pl: Czy nie odnosi pan wrażenia, że projekt readaptacji Wrocławia Świebodzkiego jakby trochę przyhamował?

 

Marek Łapiński, poseł PO: Zgadzam się z pana wrażeniem. Przywrócenie Dworca Świebodzkiego do roli czynnego węzła komunikacji kolejowej przez lata obrosło wręcz legendą. Jaki jest obecny stan tego miejsca, wie każdy, kto odwiedza tę część Wrocławia. W 2014 r. PKP SA planują podjąć ostateczne decyzje w sprawie tej przestrzeni, rozważane jest m.in. przywrócenie funkcji kolejowej Dworca Świebodzkiego. Wypada więc życzyć kolejarzom oraz inwestorowi, aby pomysł ten przeszedł sprawnie od fazy projektu do realnej inwestycji.

 

Czy, wedle pana, Świebodzki powinien pełnić tylko obsługę ruchu aglomeracyjnego i regionalnego – czego dotyczyła koncepcja opracowana za pana „marszałkowania” – czy także powinien on obsługiwać ruch dalekobieżny?

 

Z racji swojego położenia, Dworzec Świebodzki mógłby obsługiwać połączenia kolejowe o charakterze aglomeracyjnym czy regionalnym, będąc końcową stacją dla pociągów z Wałbrzycha, Jeleniej Góry, Kłodzka, Głogowa, Zgorzelca czy Legnicy. W ten sposób mógłby odciążyć wrocławski Dworzec Główny od ruchu regionalnego, otwierając w ten sposób nowe perspektywy przed ruchem międzyregionalnym, a także międzynarodowym, np. dla połączeń kolejowych w lepszy niż dziś sposób łączących Wrocław z Pragą czy Berlinem, być może też dla ewentualnego połączenia kolejowego z lotniskiem we Wrocławiu. Dlatego sądzę, że ten dworzec może się sprawdzić jako kolejowy węzeł aglomeracyjny czy regionalny. Warto jednak pamiętać, aby podczas ewentualnej modernizacji Dworca Świebodzkiego podejść do komunikacji w sposób systemowy. Według mojej wiedzy, projekty nowego Dworca Świebodzkiego zakładają, że torowisko kolejowe zostanie przesunięte nieco dalej w stosunku do widocznych dziś na tym terenie dawnych torów. To oznacza, że podróżni z Wrocławia udający się na dworzec z Placu Orląt Lwowskich [znajdującym się przed budynkiem Dworca Świebodzkiego – red.] komunikacją miejską musieliby pokonać spory dystans, aby dostać się do pociągu. To może być czynnik zniechęcający do korzystania z kolei na nowym dworcu. Ważne też, aby odnowiony Świebodzki otoczyć regularnie kursującą komunikacją miejską Wrocławia.

 

Cały tekst przeczytasz na portalu www.transport-publiczny.pl

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Australia: 80-letnie ruchome schody stały się dziełem sztuki

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Australia: 80-letnie ruchome schody stały się dziełem sztuki

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5