ju
"Ze względu na złe warunki atmosferyczne (mgła) w Kraków Airport do Katowice Airport został przekierowany rejs linii lotniczej Easy Jet z Bazylei (EZY 1097). Niestety także jeden z pyrzowickich rejsów ze względu na mgłę przekierowano do Port Lotniczy Łódź. Mowa tu o rejsie linii lotniczej Ryanair z Bristolu (FR 8258). W Katowice Airport mgła już ustąpiła. Widzialność wynosi 700 metrów i rośnie." - informowały wczoraj służby prasowe lotniska. Tej sytuacji można byłoby uniknąć, gdyby na lotnisku zainstalowany był system ILS wyższej kategorii.
Obecnie port posiada system naprowadzania samolotów najniższej, I kategorii. Umożliwia on lądowanie, gdy ogólna widzialność jest nie mniejsza niż 800 m lub widzialność wzdłuż drogi startowej jest nie mniejsza niż 550 m, a wysokość decyzji (moment, w którym piloci mają kontakt wzrokowy z powierzchnią terenu lub świetlnymi pomocami nawigacyjnymi) na poziomie nie mniejszym niż 65 m. System ILS kategorii II, w który zostanie wyposażona nowa droga startowa pozwoli wylądować przy widzialności wzdłuż pasa startowego nie mniejszej niż 300 m i wysokości decyzji nie mniejszej niż 30 m.
- Nowy system nawigacji docenią zarówno podróżni jak i linie lotnicze. Jego montaż oznacza większą pewność, że lecąc do Pyrzowic ich samoloty nie zostaną z powodu mgły przekierowane na sąsiednie lotniska, tylko wylądują u nas – mówi Cezary Orzech, rzecznik prasowy katowickiego portu lotniczego.
Innymi urządzeniami, które zostaną zainstalowane przy nowej drodze startowej, służącymi do monitorowania warunków atmosferycznych, będą system Meteo oraz Ice alert. Ten ostatni będzie miał za zadanie informować kontrolerów ruchu lotniczego i służby lotniska o zagrożeniu wystąpieniem oblodzenia na nawierzchni pasa oraz jego pojawieniem się.
Budowa nowej drogi startowej realizowana jest w ramach największej w historii portu, pod względem skali robót oraz nakładów finansowych, inwestycji pn. „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”. Nowa droga startowa zostanie oddana do użytku operacyjnego w 2015 roku. Wartość przedsięwzięcia to 157 mln zł brutto.
Projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska w Pyrzowicach realizowany jest przy wsparciu środków unijnych. Inwestycja współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. POIiŚ obejmuje znaczące inwestycje, realizowane w najważniejszych sektorach gospodarki, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju Polski. Wartość dofinansowania wyniesie 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji.