Ludmil Ludmil
Wartość rynku telekomunikacyjnego mierzona przychodami z tytułu prowadzenia działalności telekomunikacyjnej wyniosła w 2012 roku 41,7 miliarda złotych, co stanowiło spadek o około 2,4 procent względem roku poprzedniego. Łączne przychody operatorów ze świadczenia usług dostępu do Internetu, telefonii ruchomej oraz stacjonarnej osiągnęły poziom 27,8 miliarda złotych.
Wartość segmentu osiągnęła poziom 4,4miliarda złotych, co stanowiło wzrost o 10,7 procent w porównaniu do 2011 roku. Dostęp do internetu posiadało łącznie ponad 11,6 milionów użytkowników. Przełożyło się to na penetrację gospodarstw domowych na poziomie 83,5 procent, co oznacza wzrost o ponad 8 procent w przypadku usług stacjonarnych, natomiast aż o 21 procent w odniesieniu do dostępu mobilnego.
Najpopularniejszą formą dostępu były modemy 2G/3G – korzystało z nich blisko 35 procent wszystkich odbiorców usługi. Internet mobilny stał się również drugą technologią po xDSL generującą najwyższe przychody w segmencie. Swoją pozycję na rynku umocnili również operatorzy TVK oferujący wysokie przepływności łącza po atrakcyjnych cenach.
Biorąc pod uwagę cały segment dostępu do internetu (zarówno stacjonarny, jak i mobilny), liderem na rynku z największą liczbą abonentów stała się PTK Centertel. Przy rozróżnieniu na usługi mobilne oraz stacjonarne, największe udziały posiadały niezmiennie, odpowiednio Polkomtel oraz Telekomunikacja Polska. Polska wyróżniała się na tle krajów europejskich wysokim nasyceniem usługami mobilnego Internetu, które utrzymywało się 1,1 punkta procentowego powyżej średniej unijnej.