Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Rekordowo niski bałtycki indeks towarowy

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
07-01-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Rekordowo niski bałtycki indeks towarowy
fot. Port Gdańsk
Baltic Dry Index (BDI) czyli bałtycki indeks towarowy spadł na początku 2016 roku do najniższego poziomu od początku jego notowania w styczniu 1985 roku. Wskaźnik śledzący światowe stawki frachtu transportu morskiego ładunków suchych osiągnął wynik 467 pkt.

Wskaźnik BDI wystartował w styczniu 1985 roku z poziomu 1000 pkt. Przez lata utrzymywał się na stałym poziomie, aż do końcówki 2003 roku, kiedy zaczął stopniowo rosnąć, żeby w maju 2008 roku osiągnąć najwyższy wynik w historii, 11,793 tys. pkt. Potem nastąpił gwałtowny spadek. Od tego czasu z kilkoma korektami utrzymuje on tendencję spadkową co prowadzi do najniższego wyniku w historii (467 pkt.) na początku 2016 roku.

Indeks publikowany jest codziennie i powstaje z przeliczenia kosztów transportu różnych surowców na głównych 11 trasach światowych, a następnie na uśrednieniu tych danych. Do indeksu nie wliczają się przewozy kontenerowe towarów przetworzonych. Liczony jest tylko transport surowców takich jak ruda żelaza, cement, węgiel czy zboże. Brane pod uwagę są tylko duże masowce w tym Panamax, Handysize i Supermax.

Tak niski wynik oznacza słabnący popyt na przewozy morskie największych importerów z Chin oraz dużą podaż wolnych mocy przewozowych armatorów. Dobrej perspektywy w tym sektorze nie przedstawia także dramatyczna sytuacja na chińskiej giełdzie, która wpływa na sytuację gospodarczą na całym świecie.

– Wpływ chińskiego kapitału na inne gospodarki (zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym) jest obecnie tak gigantyczny, że przełożenie paniki na chińskiej giełdzie np. na BDI jest oczywisty. To nie jest sytuacja analogiczna jak np. obserwowany od pewnego czasu spadek przewozów kontenerowych, na który wpływ, oprócz sytuacji w Chinach, ma też wewnętrzna sytuacja w branży: wyścig armatorów zamawiających coraz to większe kontenerowce spowodował nadpodaż statków i gwałtowny spadek cen frachtu. Wyniki przeładunków w polskich portach w 2015 r. nie są złe. Ale biorąc pod uwagę skalę oddziaływania chińskiego problemów na gospodarkę w Polsce, na czele z wahaniami kursów złotego czy bessą na warszawskiej GPW, na kolejne wskaźniki przeładunków można oczekiwać z niepokojem – ocenia Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zmiany klimatyczne ograniczyły przepustowość Kanału Panamskiego

Intermodal i logistyka

Zmiany klimatyczne ograniczyły przepustowość Kanału Panamskiego

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

Spółka zależna Lidla ma już 8 kontenerowców

Intermodal i logistyka

Spółka zależna Lidla ma już 8 kontenerowców

Mikołaj Kobryński 08 sierpnia 2023

Port Gdynia wstrzymuje (czasowo) nocny ruch statków

Intermodal i logistyka

Seago Line będzie zawijać do Szczecina

Intermodal i logistyka

Seago Line będzie zawijać do Szczecina

Leonard Dolecki 14 stycznia 2016

KŻP uruchamia nowe połączenie promowe

Intermodal i logistyka

Już wkrótce Google Maps dla mórz i oceanów

Intermodal i logistyka

Już wkrótce Google Maps dla mórz i oceanów

Łukasz Malinowski 22 lipca 2012

Zobacz również:

Zmiany klimatyczne ograniczyły przepustowość Kanału Panamskiego

Intermodal i logistyka

Zmiany klimatyczne ograniczyły przepustowość Kanału Panamskiego

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

Spółka zależna Lidla ma już 8 kontenerowców

Intermodal i logistyka

Spółka zależna Lidla ma już 8 kontenerowców

Mikołaj Kobryński 08 sierpnia 2023

Port Gdynia wstrzymuje (czasowo) nocny ruch statków

Intermodal i logistyka

Seago Line będzie zawijać do Szczecina

Intermodal i logistyka

Seago Line będzie zawijać do Szczecina

Leonard Dolecki 14 stycznia 2016

KŻP uruchamia nowe połączenie promowe

Intermodal i logistyka

Już wkrótce Google Maps dla mórz i oceanów

Intermodal i logistyka

Już wkrótce Google Maps dla mórz i oceanów

Łukasz Malinowski 22 lipca 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5