Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kanał Panamski nadal zakorkowany

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
08-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kanał Panamski nadal zakorkowany
fot. Mariordo (Mario Roberto Durán Ortiz) / lic. CC BY-SA 4.0
Niski poziom wody w jeziorze Gatun w Panamie powoduje, że przepustowość kluczowego dla globalnego transportu morskiego szlaku żeglugowego pozostaje wyraźnie ograniczona. Opóźnienia statków sięgają nawet czterech tygodni, co spowodowało skokowy wzrost cen za pierwszeństwo na aukcjach, które wynoszą obecnie nawet 4 mln USD. Sytuacja stwarza ryzyko dla stabilności globalnego handlu.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w sierpniu, zmiany klimatyczne wpłynęły w ostatnich kwartałach na wyraźne ograniczenie przepustowości Kanału Panamskiego. To jeden z najważniejszych szlaków żeglugowych na świecie, obsługujący aż 40% ruchu kontenerowego między wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych a Dalekim Wschodem, co odpowiada 6% światowego transportu morskiego. Został on oddany do użytku w 1914 roku.

W ostatnich latach zakończona została jego rozbudowa, która umożliwiła obsługę dużo większych jednostek o zanurzeniu na poziomie 15 metrów, które cechuje nie tylko wyższa ładowność, ale również wyższa efektywność ekonomiczna i relatywnie niższa emisyjność. Utrzymanie tych parametrów stanowi jednak duże wyzwanie hydrotechniczne.

Dobowa przepustowość spadła ponad dwukrotnie

Tymczasem w tym roku poziom opadów był najniższy od lat. W efekcie spadł poziom wód w dwóch sztucznych jeziorach, Alajuela i Gatún, które służą utrzymywaniu zakładanego poziomu wód na poszczególnych segmentach systemu śluz tworzących Kanał Panamski. Wobec powyższego faktyczne parametry szlaku żeglugowego dramatycznie spadły, co przełożyło się bezpośrednio na skokowe obniżenie przepustowości. W październiku bieżącego roku odnotowano najniższy poziom opadów od 73 lat, niższy o 41% niż przeciętnie.

Dziś przez Kanał Panamski mogą przepływać 22 jednostki na dobę, podczas gdy przed pojawieniem się problemów – jeszcze w styczniu bieżącego roku – przepływało standardowo 36 statków. Od stycznia dobowa przepustowość obniży się do 20 jednostek, natomiast od lutego – do zaledwie 18 statków. Oznacza to dwukrotną redukcję przepustowości względem stanu wyjściowego, a właściwie ponad dwukrotną, ponieważ dobowy ruch sięgał w przeszłości nawet 40 statków. Nie jest przy tym możliwa obsługa statków o 15-metrowym zanurzeniu – dopuszczalne zanurzenie spadło już o ponad 2 metry, przez co przewoźnicy muszą wykorzystywać mniejsze jednostki lub ograniczać wielkość ładunków na większych statkach. Władze Panamy nie mają jednak innego wyboru, zwłaszcza że przywołane zbiorniki wodne odpowiadają za zaopatrzenie w wodę ponad 50% ludności kraju.

Zatory do czterech tygodni. Czy istnieje alternatywa?

Utrudnienia w utrzymywaniu parametrów Kanału Panamskiego uderzają w globalny handel. O ile standardowo przeprawa przez ów szlak żeglugowy trwała 8-10 godzin, dziś statki oczekują na przejście przez niego od jednego do dwóch, a niekiedy nawet czterech tygodni. Część przewoźników w warunkach administracyjnej regulacji ruchu uczestniczy w aukcjach na pierwszeństwo w przeprawie. Ceny za ten przywilej sięgają już obecne 4 mln USD.

Istnieje poważne ryzyko, że dwukrotne obniżenie przepustowości Kanału Panamskiego pogłębi zawirowania w globalnych łańcuchach dostaw i spowoduje dekoniunkturę na światowym rynku żeglugowym. Na zaistniałej sytuacji szczególnie ucierpieć mogą Stany Zjednoczone, ponieważ aż 40% ruchu kontenerowego do tego kraju drogą morską realizowane było dotychczas z wykorzystaniem Kanału Panamskiego. Alternatywne szlaki żeglugowe istnieją, na przykład przez Morze Śródziemne i Kanał Sueski, czy wokół Przylądka Dobrej Nadziei, jednak są skokowo dłuższe, co oznacza wyższe koszty.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Co dalej z żeglugą na Morzu Czerwonym?

Polityka i prawo

Co dalej z żeglugą na Morzu Czerwonym?

Mikołaj Kobryński 31 grudnia 2023

Kolejny paraliż w transporcie morskim?

Intermodal i logistyka

Kolejny paraliż w transporcie morskim?

Mikołaj Kobryński 18 grudnia 2023

Port Gdynia wstrzymuje (czasowo) nocny ruch statków

Intermodal i logistyka

Seago Line będzie zawijać do Szczecina

Intermodal i logistyka

Seago Line będzie zawijać do Szczecina

Leonard Dolecki 14 stycznia 2016

Rekordowo niski bałtycki indeks towarowy

Intermodal i logistyka

Rekordowo niski bałtycki indeks towarowy

Leonard Dolecki 07 stycznia 2016

Już wkrótce Google Maps dla mórz i oceanów

Intermodal i logistyka

Już wkrótce Google Maps dla mórz i oceanów

Łukasz Malinowski 22 lipca 2012

Zobacz również:

Co dalej z żeglugą na Morzu Czerwonym?

Polityka i prawo

Co dalej z żeglugą na Morzu Czerwonym?

Mikołaj Kobryński 31 grudnia 2023

Kolejny paraliż w transporcie morskim?

Intermodal i logistyka

Kolejny paraliż w transporcie morskim?

Mikołaj Kobryński 18 grudnia 2023

Port Gdynia wstrzymuje (czasowo) nocny ruch statków

Intermodal i logistyka

Seago Line będzie zawijać do Szczecina

Intermodal i logistyka

Seago Line będzie zawijać do Szczecina

Leonard Dolecki 14 stycznia 2016

Rekordowo niski bałtycki indeks towarowy

Intermodal i logistyka

Rekordowo niski bałtycki indeks towarowy

Leonard Dolecki 07 stycznia 2016

Już wkrótce Google Maps dla mórz i oceanów

Intermodal i logistyka

Już wkrótce Google Maps dla mórz i oceanów

Łukasz Malinowski 22 lipca 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5