Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Roszkowski: Polskie drogi, czyli błędne koło

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
07-12-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Instytut Jagielloński

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Roszkowski: Polskie drogi, czyli błędne koło
Marcin Roszkowski, prezes Instytutu Jagiellońskiego (fot. IJ)
Plan budowy dróg na EURO 2012 rozsypuje się na naszych oczach. Jeszcze niedawno żonglowano statystykami, zapewniając, że zdecydowana większość inwestycji zostanie ukończona do połowy przyszłego roku. Teraz niemal codziennie możemy dowiedzieć się z mediów o nowych trudnościach, paraliżujących budowę dróg. Marcin Roszkowski, prezes Instytutu Jagiellońskiego, obawiam się, że może dojść do sytuacji, w której pokaźne zyski z systemu viaTOLL – uzyskiwane zgodnie z założeniami – nie będą miały na co pójść…

Jak poinformował operator systemu, firma Kapsch Telematic Services, po pięciu miesiącach funkcjonowania elektronicznego myta system przyniósł 320 milionów złotych wpływów. W tej sytuacji jest niemal pewne, że pierwsze półrocze działania viaTOLLa zamknie się planowanymi przychodami w wysokości około 400 milionów złotych. To tyle, ile kosztuje wybudowanie kilkunastokilometrowej, nowoczesnej obwodnicy. Za mniej więcej rok e-myto zacznie przynosić realne zyski – a więc nieco szybciej, niż w Czechach, gdzie czekano na to dwa lata.

Ściąganie opłat idzie zgodnie z planem, co świadczy dobrze o urzędnikach, którzy przygotowali kontrakt i o operatorze systemu. viaTOLL jest już w pełni funkcjonalny – wizje pesymistów, zgodnie z którymi wpływy pozostaną głównie na papierze, na szczęście się nie sprawdziły. Teraz czas na rozszerzenie liczby dróg objętych opłatami z tytułu e-myta. W 2012 roku ma ich przybyć 700 kilometrów.

Patrząc, jak ambitny – i od początku mało realny – plan budowy dróg szybkiego ruchu rozsypuje się w pył, można mieć obawy, czy nie wpadnie się w prawdziwe błędne koło. viaTOLL ma przynosić – i, podkreślmy jeszcze raz, już przynosi – wpływy na budowę dróg. Żeby wszystko odpowiadało założeniom, w kolejnych latach musi on objąć następne drogi, także te, które obecnie znajdują się w budowie. Jednak poważne opóźnienia w inwestycjach mogą spowodować, że prognoz nie uda się zrealizować. A więc będziemy mieli do czynienia z sytuacją, gdy brak środków na nowe inwestycje będzie spowodowany… brakiem inwestycji.

Kolejna, cały czas aktualna sprawa, to dobre przygotowanie się urzędników do ewentualnego pozwu spółki Autostrada Wielkopolska. AWSA zapowiedziała już, że prawdopodobnie na początku przyszłego roku złoży pozew przeciwko Skarbowi Państwa o zyski utracone z powodu e-myta. Kierowcy są bowiem na tyle hardzi, że zamiast płacić drożej na autostradzie Jana Kulczyka, wolą jechać drogami objętymi e-mytem. Tu niestety mści się fatalne uregulowanie kwestii koncesjonariuszy przy okazji prawnej regulacji systemu e-myta. W rezultacie mamy nie tylko kuriozum w rodzaju de facto eksterytorialnych autostrad, ale też groźbę pozwu o setki milionów złotych. Tego zaś absolutnie nie można bagatelizować: w razie przegranej państwo sięgnie do naszych kieszeni.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5