Rynek Infrastruktury
Regionalne programy operacyjne to fundusze unijne, którymi dysponują zarządy województw. Realizacja inwestycji infrastrukturalnych z tych środków wymaga wkładu własnego, który zapewniają PKP Polskie Linie Kolejowe z Funduszu Kolejowego. – Wysokość wkładu własnego jest każdorazowo negocjowana z władzami województw w przypadku każdego z projektów. Udział środków z RPO waha się od 60 do 90 proc. kosztów inwestycji – powiedział Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK.
Jak pisze „Rzeczpospolita”, prace modernizacyjne o największym zakresie prowadzone są na terenie województwa zachodniopolskiego. Obejmują 203,5 km torów. „Modernizacja torów na odcinku Wałcz – Kalisz Pomorski – Ulikowo oraz trasy z Kołobrzegu do Goleniowa wraz z budową łącznicy do szczecińskiego portu lotniczego ma w sumie kosztować 67 mln zł. Na obu odcinkach prace budowlane już trwają” – pisze dziennik.
Inwestycje w ramach RPO realizowane są także w Małopolsce i Wielkopolsce. Na terenie tego pierwszego województwa są to m.in. odcinki z Rzeszowa do Jasła, od Stróża do Krościenka, a w przypadku tego drugiego z Poznania do Gołańcza na trasie do Bydgoszczy.
Pozostałe inwestycje w ramach RPO znajdują się wciąż na etapie przygotowywania. „Wszystkie przetargi powinny jednak zostać ogłoszone jeszcze w tym roku. Do największych z ogłaszanych w tym roku należy budowa torów z Gdyni do Kościerzyny o długości prawie 80 km. Na rozstrzygnięcie czekają postępowania na wybór wykonawcy linii z Redy na Hel (ok. 58 km) i ze Szczytna do Szyman.” – czytamy w „Rzeczpospolitej”.
- Łącznie w ramach RPO realizowanych jest 31 projektów obejmujących prace na ok. 900 km torów, których łączna wartość 1,8 mld zł. To także poważna kwota, która trafia na rynek – powiedział Zbigniew Szafrański.