Łukasz Malinowski
Uchwała jest wyrazem hołdu dla pomysłodawców oraz budowniczych portu w Gdyni, podkreśla jego rolę na gospodarczej mapie Polski, a także symboliczne znaczenie dla odradzającego się po latach niewoli państwa polskiego i odbudowy powojennej. Z tej okazji na frontowej ścianie budynku Ministerstwa został zawieszony okolicznościowy baner upamiętniający początki bałtyckiego portu.
90 lat temu, 23 września 1922 r. Sejm RP przyjął ustawę w sprawie budowy portu morskiego w Gdyni. 29 kwietnia 1923 r. nastąpiło uroczyste otwarcie Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków w Gdyni. Niecałe cztery miesiące później wpłynął do niego pierwszy zagraniczny statek. W latach 1925-1929 port intensywnie się rozwijał: jego przeładunki rosły w tym czasie niemal 30-krotnie. Rozwój portu zahamowała II wojna światowa i prowadzone działania wojenne. Port został w dużej mierze zniszczony, ale zaraz po wojnie rozpoczęła się jego odbudowa. Po 1989 r. zmienił się sposób zarządzania portem. Od 2000 r. podmiotem zarządzającym jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia, a działalność przeładunkową prowadzą niezależne podmioty.
15 stycznia 2005 r. Port Gdynia przeładował historyczną 500-milionową tonę ładunku w swojej powojennej historii. W 2011 roku przeładunki portu wyniosły prawie 16 mln ton.
Dziś port morski w Gdyni należy do przedsiębiorstw o istotnym znaczeniu dla polskiej gospodarki, stanowiąc jeden z najważniejszych ośrodków morskich na południowym Bałtyku.