Rynek Infrastruktury
Jakub Adamski, wiceprezes stowarzyszenia SISKOM mówi, że dużym sukcesem Warszawy jest prowadzony systematycznie proces wymiany i rozbudowy taboru autobusowego, tramwajowego, metra oraz Szybkiej Kolei Miejskiej. – Warto zauważyć, że Warszawa stosuje tutaj liczne rozwiązania zmniejszające obciążenia budżetowe miasta, jak na przykład różne odmiany leasingu – mówi Rynkowi Infrastruktury Adamski.
– Ciesząc się bardzo dużą liczbą inwestycji, warto spojrzeć w przyszłość i zastanowić się nad właściwym spożytkowaniem pieniędzy, którymi będziemy dysponować w krótkim oraz średnim terminie (3-5 lat). Niestety nie wiemy czy Unia Europejska będzie równie hojna jak w obecnej perspektywie, a warto pamiętać, że Warszawa jak dotąd jest jednym z najskuteczniejszych samorządów w Polsce pod względem pozyskiwania funduszy unijnych – zaznacza wiceprezes SISKOM.
– Budżet Warszawy na inwestycje wygląda i najprawdopodobniej będzie nadal wyglądał imponująco pod względem kwot przeznaczonych na infrastrukturę, choćby ze względu na budowę centralnego odcinka II linii metra. Warto pamiętać jednak, że ta jedna inwestycja bardzo poważnie obciąża stolicę i ogranicza pole manewru przy wyborze kolejnych inwestycji – twierdzi Adamski.
– W świetle tych okoliczności, należy wskazać na znaczne możliwości w realizacji mniejszych inwestycji, które przyniosłyby duże pozytywne efekty dla mieszkańców. Ocenia się na przykład, że rozszerzenie sytemu zarządzania ruchem na większość centrum Warszawy może kosztować około 150 mln zł, czyli mniej więcej tyle ile kosztował węzeł łączący Aleje Jerozolimskie oraz ulicę Łopuszańską. Tego porównania nie należy rozumieć jako krytyki budowy węzła (bardzo potrzebnego), lecz wskazania różnicy skali oddziaływania inwestycji w jedno skrzyżowanie oraz w system obejmujący dziesiątki skrzyżowań – mówi Rynkowi Infrastruktury Jakub Adamski.
– Podsumowując, Warszawa realizuje bardzo szeroki program inwestycyjny, zarówno w wymiarze wartości inwestycji, jak i ich liczby. Cieszy nas, że inwestycje są istotnym elementem polityki rządzącej obecnie administracji miasta i liczymy na podtrzymanie tego trendu – oznajmia wiceprezes SISKOM.
– Nie przymykajmy jednak oczu na elementy wciąż wymagające poprawy, dotyczące przede wszystkim przygotowania oraz nadzoru nad inwestycjami. Pamiętając o zbliżającej się nowej perspektywie unijnej musimy pamiętać o tym, że trzeba się do niej właściwie przygotować – aby móc dalej korzystać z tego źródła finansowania – kończy Adamski.