Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Studium wykonalności dla KDP w Polsce niemal na półmetku

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
09-08-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Studium wykonalności dla KDP w Polsce niemal na półmetku
Fot. Rijkswaterstaat HSL-Zuid/Ton Poortvliet
Niemal na półmetku znajduje się studium wykonalności dla linii „Ygrek”. Pierwszy etap SW jest prawie ukończony. W drugim nastąpi uściślenie wybranego wariantu przebiegu linii, jednak już w zakresie I etapu mamy do czynienia z trasowaniem szczegółowym w kilku opcjach, dotyczących głównie wjazdów do węzłów: warszawskiego, wrocławskiego, poznańskiego, łódzkiego oraz skalmierzyckiego, będącego stacją dla duopolis kalisko-ostrowskiego.

Warto zatem omówić podstawowe opcje i oszacować ich prawdopodobieństwa, bowiem obecnie już prawie nikt nie neguje społecznej oraz cywilizacyjnej potrzeby budowy nowej szybkiej linii w Polsce jako alternatywy dla dróg i lotnictwa. Pozostaje określić, za jakie fundusze i w jakim czasie zostanie ona wybudowana, na co również wstępną odpowiedź da SW.

 

Aby uświadomić sobie, że nowe szybkie linie są od wielu lat standardem w cywilizowanych państwach – nawet o wiele mniejszych niż Polska – warto przypomnieć ostatnie trendy i realizacje w zakresie linii KDP w Europie, z uwzględnieniem kraju mającego w budowie szybkich linii relatywnie podobne możliwości finansowe jak Polska, czyli Turcji. Tyle, że tam KDP „robi się” na gruncie już od 2003 r., a u nas na razie mówi się i dopiero robi studium wykonalności, od którego jeszcze długa droga oraz mordęga formalnościowa do samej budowy na gruncie. W październiku 2010 r. europejska sieć kolei szybkich (od 250 km/h w górę) liczyła łącznie 6637 km, kolejnych 2527 km było w budowie, a 8605 km planowano lub projektowano. Zacznijmy jednak od klasyka gatunku, czyli prekursora szybkiej kolei w Europie – Francji.

 

Francja pędzi i nie zwalnia

 

W najbliższych latach na poprawę francuskiej sieci kolejowej będzie wydatkowane po 5 mld euro rocznie. Z funduszy tych będą budowane zarówno linie dużej prędkości, jak i modernizowane linie konwencjonalne. Nigdy dotąd nie przewidziano tak dużych środków na inwestycje we francuską państwową sieć kolejową. RFF – zarządca infrastruktury – jest drugą pod względem wielkości firmą państwową we Francji; w latach 2009-2010 wydatkowała 3,4 mld euro (w 2006 r. – 2,3 mld euro).

 

W końcu stycznia 2011 r. zakończono układanie torów na wschodnim odcinku pierwszej międzyregionalnej linii dużej prędkości Ren – Rodan, z Miluzy do Besançon (140 km). Dalszy odcinek prowadzi do Dijon i połączenia z LGV Paryż – Lyon. Oczekuje się, że cała 190 km linia będzie ukończona w 2012 r. Jej otwarcie stworzy możliwość jazdy bezpośrednich pociągów dużej prędkości z miast niemieckich na wybrzeże Morza Śródziemnego.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wild: Jesteśmy rok bliżej do CPK. Wybór Inczon był najważniejszy

Polityka i prawo

Wild: Jesteśmy rok bliżej do CPK. Wybór Inczon był najważniejszy

Rafał Dybiński 15 grudnia 2020

Możliwa urbanizacja wokół przyszłego CPK

Intermodal i logistyka

Możliwa urbanizacja wokół przyszłego CPK

Roman Czubiński 22 czerwca 2017

Projekt KDP nie do końca martwy

Intermodal i logistyka

Projekt KDP nie do końca martwy

10 sierpnia 2012

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Wild: Jesteśmy rok bliżej do CPK. Wybór Inczon był najważniejszy

Polityka i prawo

Wild: Jesteśmy rok bliżej do CPK. Wybór Inczon był najważniejszy

Rafał Dybiński 15 grudnia 2020

Możliwa urbanizacja wokół przyszłego CPK

Intermodal i logistyka

Możliwa urbanizacja wokół przyszłego CPK

Roman Czubiński 22 czerwca 2017

Projekt KDP nie do końca martwy

Intermodal i logistyka

Projekt KDP nie do końca martwy

10 sierpnia 2012

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5