Robert Wyszyński
Warto zatem omówić podstawowe opcje i oszacować ich prawdopodobieństwa, bowiem obecnie już prawie nikt nie neguje społecznej oraz cywilizacyjnej potrzeby budowy nowej szybkiej linii w Polsce jako alternatywy dla dróg i lotnictwa. Pozostaje określić, za jakie fundusze i w jakim czasie zostanie ona wybudowana, na co również wstępną odpowiedź da SW.
Aby uświadomić sobie, że nowe szybkie linie są od wielu lat standardem w cywilizowanych państwach – nawet o wiele mniejszych niż Polska – warto przypomnieć ostatnie trendy i realizacje w zakresie linii KDP w Europie, z uwzględnieniem kraju mającego w budowie szybkich linii relatywnie podobne możliwości finansowe jak Polska, czyli Turcji. Tyle, że tam KDP „robi się” na gruncie już od 2003 r., a u nas na razie mówi się i dopiero robi studium wykonalności, od którego jeszcze długa droga oraz mordęga formalnościowa do samej budowy na gruncie. W październiku 2010 r. europejska sieć kolei szybkich (od 250 km/h w górę) liczyła łącznie 6637 km, kolejnych 2527 km było w budowie, a 8605 km planowano lub projektowano. Zacznijmy jednak od klasyka gatunku, czyli prekursora szybkiej kolei w Europie – Francji.
Francja pędzi i nie zwalnia
W najbliższych latach na poprawę francuskiej sieci kolejowej będzie wydatkowane po 5 mld euro rocznie. Z funduszy tych będą budowane zarówno linie dużej prędkości, jak i modernizowane linie konwencjonalne. Nigdy dotąd nie przewidziano tak dużych środków na inwestycje we francuską państwową sieć kolejową. RFF – zarządca infrastruktury – jest drugą pod względem wielkości firmą państwową we Francji; w latach 2009-2010 wydatkowała 3,4 mld euro (w 2006 r. – 2,3 mld euro).
W końcu stycznia 2011 r. zakończono układanie torów na wschodnim odcinku pierwszej międzyregionalnej linii dużej prędkości Ren – Rodan, z Miluzy do Besançon (140 km). Dalszy odcinek prowadzi do Dijon i połączenia z LGV Paryż – Lyon. Oczekuje się, że cała 190 km linia będzie ukończona w 2012 r. Jej otwarcie stworzy możliwość jazdy bezpośrednich pociągów dużej prędkości z miast niemieckich na wybrzeże Morza Śródziemnego.