Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Świrski: Jeśli nie można budować, to trzeba wziąć w leasing

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-12-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
konradswirski.blog.tt.com.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Świrski: Jeśli nie można budować, to trzeba wziąć w leasing
fot. Włodzimierz Włoch
Inwestycje energetyczne w Polsce zostały wzięte w klincz – regulacyjno-ekonomiczny. Wartość inwestycji (duża energetyka), to zwykle tysiące euro za kW mocy zainstalowanej (co łatwo przelicza się że 1000 MW wymaga co najmniej 1,5 miliarda a w przypadku niektórych technologii pewnie i 3-4). Koszty nie do udźwignięcia z własnych środków – zresztą żadne z energetycznych spółek nie może pokazać tak wielkich wydatków z własnej gotówki – natychmiast zostanie to wyjątkowo negatywnie odebrane przez rynek a akcje zsuną się w dół – pisze na swoim blogu dr hab. inż. Konrad Świrski, prezes firmy Transition Technologies.

Typowym rozwiązaniem jest udanie się po pieniądze do banków, które przez dziesięciolecia chętnie wspomagały wielkie energetyczne budowy, bo widziały tam stały dochód i stabilizację. Energetyka była może i nudna, ale każdy pożyczał pieniądze z przyjemnością, bo widział pewność i długoterminowe odsetki, a warto jest mieć takie pewne pożyczki w bankowym portfelu. Ostatnie lata odmieniły to zupełnie – to co było siłą energetyki – pewność produkcji i stałość warunków finansowych zniknęły całkowicie. Wszystkie nowe (i nieuniknione regulacje) sektora wręcz rozregulowały finansowe perspektywy – zliberalizowany rynek energii i niepewność ceny na rynku hurtowym (dochody elektrowni), jak i ceny sprzedaży do końcowych użytkowników (zyski spółek dystrybucyjnych obrotowych, a oprócz tego całkowita niepewność prawna i regulacyjna rynku – handel emisjami i konieczność kupowania pozwoleń emisyjnych (za nie wiadomo ile), dofinansowanie lub niedofinansowanie energii odnawialnej (wystarczy spojrzeć na ciągnącą się nowelizację prawa energetycznego). Kto jak kto, ale banki i firmy inwestycyjne widzą to pierwsze. Dziś przy niskich cenach energii na rynku, całkowitej niepewności co do kosztów paliw, pozwoleń, marż, kar i dopłat – prawie nikt nie zdecyduje się na udzielenie kredytowania, wielkiej kapitałochłonnej energetycznej inwestycji.

Oczywiście państwo sięga jak może do instrumentów nacisku zmuszając te banki, których jest po części właścicielem, do finansowania projektów w energetycznych spółkach (które w dużej mierze nalezą do Skarbu Państwa). Ale na całkowicie wolnym rynku kapitału dla „klasycznej” energetyki – nie ma. Oczywiście pojawiają się ryzykowne projekty OZE (i czasy zwrotu z inwestycji 6-7 lat, co wydaje się „klasycznym” energetykom mrugnięciem oka) ale dla energetyki węglowej i tym bardziej jądrowej – wolnych, komercyjnych pieniędzy na rynku nie ma. Ten mały problem, który trochę jakby umyka z wielkich dyskusji, czy budować taką czy inną elektrownię – a tymczasem jest kluczowy – dziś żadnej elektrowni nie daje się zbudować bez dociskania kolanem specjalnie przygotowanych analiz i nacisku rządowego, od banku, poprzez koncern na reanimacji samego wykonawcy kończąc.

Wydaje się, że kolejne lat (a na pewno kolejny rok) nic nowego tu nie wniosą. Warunki finansowania będą bardzo trudne, bo warunki dla energetyki są niejasne, a obecny rynek energii nie uwzględnia budowy nowych mocy. Problem zauważony już w USA (zasady rynku zmienione po 2001) i powoli w Anglii (kontrakty różnicowe zabezpieczające interesy inwestorów), wcześniej czy później musi objąć całą Europę albo nie będziemy nic budować w energetyce klasycznej (bo w energetyce odnawialnej mechanizm feed-in-tariff to nic innego jak gwarancja bankowa) i poczekamy do problemów z wypełnieniem zapotrzebowania. W takim przypadku kolejne lat rysują się czarno – energetyka mimo że wszyscy mówią, iż musi rozpocząć inwestycje, stoi w miejscu, dostawcy urządzeń po kolei pogarszają swoje wyniki i prognozy zmierzając do upadłości lub minimalizacji mocy wytwórczych, a jedynie Chińczycy jak zawsze trzymają się mocno i czekają, bo maja swój własny rynek i kapitał.

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwsza decyzja środowiskowa dla linii kolejowych do elektrowni jądrowej

Biznes i przemysł

Pierwsza decyzja środowiskowa dla linii kolejowych do elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 30 sierpnia 2024

Przygotowania do budowy elektrowni jądrowej lada moment

Biznes i przemysł

Przygotowania do budowy elektrowni jądrowej lada moment

Mikołaj Kobryński 29 sierpnia 2024

Domański: 4,6 mld zł na elektrownię jądrową w 2025 roku

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Pierwsza decyzja środowiskowa dla linii kolejowych do elektrowni jądrowej

Biznes i przemysł

Pierwsza decyzja środowiskowa dla linii kolejowych do elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 30 sierpnia 2024

Przygotowania do budowy elektrowni jądrowej lada moment

Biznes i przemysł

Przygotowania do budowy elektrowni jądrowej lada moment

Mikołaj Kobryński 29 sierpnia 2024

Domański: 4,6 mld zł na elektrownię jądrową w 2025 roku

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5