Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Szczecin i Świnoujście: Stabilne przeładunki, ale…

Dalej Wstecz
INTERMODAL I LOGISTYKA
Szczecin i Świnoujście: Stabilne przeładunki, ale…
fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przedstawił informacje dotyczące wielkości przeładunków w pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2023 odnotowano spadek o ponad 11%. Wynika to jednak ze spodziewanego tąpnięcia w przeładunkach węgla kamiennego. Przeładunki drobnicowe i dostawy LNG stabilizują się.

Niedawno informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” o wynikach przeładunkowych portu morskiego w Gdańsku oraz portu morskiego w Gdyni w pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku. W tym tygodniu informacje w tym zakresie przedstawił także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Wszystko wskazuje na to, że po 2 latach ponadnormatywnego wzrostu przeładunki w polskich portach morskich weszły na ścieżkę stabilizacji.

Trudno uznać zmianę tendencji w tym zakresie za zaskoczenie. Na wspomniany ponadnormatywny wzrost przeładunków w ostatnich 2 latach kluczowy wpływ miały uwarunkowania geopolityczne, związane w szczególności z agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Wprowadzone przez polski rząd embargo na import węgla kamiennego z Rosji oraz unijne sankcje w zakresie importu ropy naftowej i paliw płynnych, a także jednostronne wstrzymanie dostaw gazu ziemnego przez Rosję, w krótkim czasie spowodowało rewolucyjne zmiany w kontekście znaczenia polskich portów morskich dla bezpieczeństwa energetycznego kraju.

W przypadku węgla kamiennego doszło jednak do wymuszenia przez ówczesny rząd na podmiotach kontrolowanych przez Skarb Państwa importu surowca drogą morską w wolumenach, które znacząco przewyższyły faktyczne zapotrzebowanie. Nie dziwi zatem gwałtowny spadek przeładunków w tej grupie towarów po mającym miejsce niedawno równie gwałtownym wzroście. W przypadku zespołu portów morskich Szczecin-Świnoujście pierwsze trzy kwartały 2024 roku przyniosły spadek przeładunków węgla kamiennego o blisko 62% w porównaniu z analogicznym okresem roku 2023.

Przeładunki ogółem – 23,9 mln ton

Miało to istotny wpływ na spadek przeładunków ogółem, które osiągnęły poziom 23,9 mln ton. To blisko 11,5% mniej niż w pierwszych 9 miesiącach 2023 roku. – Odnoszenie obecnej sytuacji do poprzedniego roku jest obarczone pewnym błędem, wynikającym z nadzwyczajnych wartości przeładunków węgla w latach 2022 i 2023, co było spowodowane sytuacją geopolityczną i zmianą łańcuchów dostaw, a to z kolei wynikało z pilnej potrzeby uzupełnienia niedoborów tego surowca – podkreśla zatem cytowany w informacji prasowej Jarosław Siergiej, prezes zarządu ZMPSiŚ.

Niższe wyniki odnotowano również w przypadku przeładunków zbóż, co także nie dziwi – z jednej strony w tym roku w Polsce żniwa były relatywnie słabe, z drugiej strony spadła rola naszego kraju w kontekście obsługi eksportu ukraińskiego zboża. Dziwić może natomiast spadek przeładunków paliw, choćby w świetle wciąż rosnącego popytu i nadchodzącego embarga na import LPG z Rosji. Ogromny wzrost odnotowano w przypadku przeładunków drewna, które wzrosły aż o 94,5% rok do roku. Jak wskazuje ZMPSiŚ, oznacza to duże przyspieszenie w trzecim kwartale, ponieważ w pierwszym półroczu przeładunki drewna wzrosły “tylko” o 60% w porównaniu z pierwszymi 6 miesiącami 2023 roku.

Stabilizacja przeładunków drobnicowych i dostaw LNG

Na stabilnym poziomie sytuują się przeładunki drobnicowe oraz dostawy skroplonego gazu ziemnego do terminala LNG w Świnoujściu. Przypomnijmy, że świnoujski gazoport wraz z systemem gazociągów Baltic Pipe, łączącym Polskę ze złożami norweskimi przez nowe odcinki gazociągów podmorskich i rozbudowany duński przesyłowy, współtworzą tzw. Bramę Północną, która jest dziś głównym filarem zaopatrzenia Polski w gaz ziemny.

W roku 2023 nominalne zdolności regazyfikacyjne terminala LNG, określone na 6,2 mld m3, zostały wykorzystana w ponad 100%. Odebrano wówczas 4,66 mln ton skroplonego surowca. Realizowana obecnie rozbudowa gazoportu zwiększy zdolności regazyfikacyjne LNG do 8,3 mld m3 gazu ziemnego.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zmiany w ofercie Unity Line. W końcu rezerwacje online do Trelleborga

Intermodal i logistyka

Zmiany w ofercie Unity Line. W końcu rezerwacje online do Trelleborga

Mikołaj Kobryński 10 lutego 2025

Prom Wolin zakończył służbę w Unity Line

Intermodal i logistyka

Prom Wolin zakończył służbę w Unity Line

Mikołaj Kobryński 03 lutego 2025

Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu zakończona!

Biznes i przemysł

Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu zakończona!

Mikołaj Kobryński 22 stycznia 2025

Zobacz również:

Impas w sprawie dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni trwa

Intermodal i logistyka

Impas w sprawie dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni trwa

Mikołaj Kobryński 09 maja 2025

Polskie porty morskie w niepewnych czasach. Priorytetem elastyczność

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk na fali? Imponujący wzrost przeładunków kontenerów i rud metali

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Zmiany w ofercie Unity Line. W końcu rezerwacje online do Trelleborga

Intermodal i logistyka

Zmiany w ofercie Unity Line. W końcu rezerwacje online do Trelleborga

Mikołaj Kobryński 10 lutego 2025

Prom Wolin zakończył służbę w Unity Line

Intermodal i logistyka

Prom Wolin zakończył służbę w Unity Line

Mikołaj Kobryński 03 lutego 2025

Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu zakończona!

Biznes i przemysł

Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu zakończona!

Mikołaj Kobryński 22 stycznia 2025

Zobacz również:

Impas w sprawie dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni trwa

Intermodal i logistyka

Impas w sprawie dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni trwa

Mikołaj Kobryński 09 maja 2025

Polskie porty morskie w niepewnych czasach. Priorytetem elastyczność

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk na fali? Imponujący wzrost przeładunków kontenerów i rud metali

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5