Dobiegła końca przebudowa Nabrzeża Chorzowskiego w szczecińskim porcie morskim. To pierwsze oddane do użytku nabrzeże o głębokości technicznej 12,5 metra, co umożliwi obsługę statków o zanurzeniu na poziomie 11 metrów. Zmodernizowane nabrzeże umożliwi wykorzystanie potencjału powstałego w wyniku zrealizowanego w ostatnich latach pogłębienia toru wodnego do Świnoujścia.
Jak informowaliśmy w ostatnich tygodniach na łamach “Rynku Infrastruktury”, w szczecińskim porcie morskim oddane zostało do użytku pierwsze nabrzeże zmodernizowane w ramach programu poprawy dostępu w rejonie Basenu Kaszubskiego.
Nabrzeże Dąbrowieckie, o którym mowa, obsłużyło pod koniec kwietnia pierwszy statek. Przeznaczone do obsługi przeładunków kwasu siarkowego i potencjalnie także innych towarów chemicznych płynnych nabrzeże charakteryzują nieco niższe parametry niż w przypadku pozostałych nowych i modernizowanych nabrzeży.
W dniu 17 maja Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście poinformował, że zakończona została modernizacja Nabrzeża Chorzowskiego. Będzie to pierwsze nabrzeże w porcie morskim w Szczecinie umożliwiające obsługę statków o zanurzeniu na poziomie 11 metrów. To obecnie największe jednostki, które mogą wejść do Szczecina, ponieważ głębokość techniczna toru wodnego do Świnoujścia wynosi 12,5 metra. Długość nowego nabrzeża wynosi ponad 295 metrów, zaś głębokość techniczna – 12,5 metra. Dopuszczalne naciski na oś na nabrzeżu określono na 40 kN na metr kwadratowy. Zmodernizowane nabrzeże przeznaczone będzie przede wszystkim do obsługi przeładunków masowych.
Port morski w Szczecinie ostatnich latach latach w sposób wyraźny zmienia swoje oblicze. Istotny wpływ na jego rozwój mają duże inwestycje w zakresie modernizacji i rozbudowy drogowej i kolejowej infrastruktury dostępowej. Już wkrótce wymierne efekty zacznie przynosić pogłębienie toru wodnego do Świnoujścia do 12,5 metra. Niestety nie udało się zsynchronizować modernizacji toru wodnego z przebudową basenu portowego i nabrzeży. W efekcie potencjał powstały w wyniku zrealizowanej blisko 2 lata temu inwestycji jest obecnie wykorzystywany w niewielkim stopniu.
Jednak za sprawą realizowanych obecnie inwestycji sytuacja ulegnie zmianie w kolejnych miesiącach. Program poprawy dostępu w rejonie Basenu Kaszubskiego obejmuje także przebudowę nabrzeża Katowickiego, Chorzowskiego Uskok wraz z rampą Ro-Ro i Gliwickiego Uskok oraz zalądowienie Basenu Noteckiego i budowę Nabrzeża Zamykającego. Zaawansowanie realizacji programu o wartości netto 223 mln zł szacuje się obecnie na 86%. Wykonawcą robót budowlanych jest Korporacja Budowlana DORACO.
Oprócz prac w rejonie Basenu Kaszubskiego wysoce zaawansowane są także
prace w rejonie Kanału Dębickiego, obejmujące jego pogłębienie i poszerzenie, a także przebudowę dwóch istniejących nabrzeży na Łasztowni i budowę dwóch nowych na Ostrowie Grabowskim. O postępach w realizacji inwestycji informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w kwietniu. Ostrów Grabowski, wciąż w dużej mierze niezagospodarowany, to jeden z najbardziej perspektywicznych obszarów w szczecińskim porcie morskim.