Łukasz Malinowski
Uruchomienie terminalu intermodalnego Kutno miało miejsce dokładnie 30 września. - Wybór Kutna, jako lokalizacji dla terminala kontenerowego był nieprzypadkowy. Zadecydowało położenie miasta w centralnej Polsce, na skrzyżowaniu głównych korytarzy i dróg transportowych. Nowoczesny obiekt terminalowy, mieści się bezpośrednio przy linii kolejowej E-20, łączącej Berlin z Warszawą i dalej Moskwą oraz w pobliżu głównej linii kolejowej Północ-Południe (nr 131), w korytarzu transportowym Bałtyk-Adriatyk, a także w pobliżu dróg krajowych i autostrad. Terminal w Kutnie to była pierwsza, tej skali, inwestycja PCC Intermodal S.A. – spełnienie obietnicy jaką złożyliśmy inwestorom podczas debiutu, wielki sukces nie tylko dla naszej spółki, ale dla wszystkich, którzy kibicują rozwojowi branży intermodalnej w naszym kraju - mówi Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal.
- Budowa terminalu rozpoczęła się wiosną 2010 roku, realizacja inwestycji pierwotnie rozłożona była na IV etapy. Obecnie, w związku z ogromną masą obsługiwanych w Kutnie ładunków, podjęta została decyzja o realizacji kolejnych etapów. Prace rozpoczną się w 2013 roku. Aktualne roczne możliwości przeładunkowe obiektu to 100 000 TEU, po ukończeniu rozbudowy zamierzamy podwoić tą wartość. Sprawna obsługa wolumenów napływających do Kutna, przy zwiększonych parametrach operacyjnych będzie możliwa między innymi dlatego, że obiekt doposażony zostanie w 2 kolejne tory długości 700 metrów, powiększona zostanie jego powierzchnia operacyjna i place składowe, a oprócz 4 obecnie pracujących na terminalu maszyn przeładunkowych, przeładunki usprawni instalacja 2 suwnic bramowych - wyjaśnia Adam Adamek, wiceprezes PCC Intermodal.
- Praktycznie od pierwszego dnia pracy możliwości składowe i przeładunkowe terminalu wykorzystywane są niemal do maksimum. Wolumen obsługiwanych ładunków od uruchomienia obiektu dynamicznie i - co ważne - systematycznie wzrasta. W ciągu pierwszego roku funkcjonowania, na Terminalu Kutno, obsłużonych zostało blisko 90 tys. TEU. Średnio miesięcznie w 2012 roku w Kutnie przeładowywanych jest sto kilkadziesiąt pociągów kontenerowych - wymienia Wojciech Skrzypiński, dyrektor Terminalu Kutno i dodaje: - Warto przy tej okazji spojrzeć wstecz, ilość przeładunków na terminalu na przestrzeni ostatnich 3 lat wzrosła o 300%! Gdy w 2010 roku pracowaliśmy na tymczasowym terminalu w Krzewiu, obsłużony wolumen na koniec roku wyniósł niespełna 32 tys. TEU. W 2011 roku - pracując przez część roku w Krzewiu, a część - w Kutnie podwoiliśmy wynik (63 718 TEU). Dziś widać wyraźnie, że 2012 rok zamkniemy, osiągając maksymalne możliwości przeładunkowe terminalu w obecnym kształcie. Rozbudowa obiektu pozwoli nam od 2013/2014 roku sprostać wyzwaniom rynku i obsługiwać jeszcze większe potoki ładunków.
- Terminal w Kutnie, dzięki doskonałej lokalizacji na transportowej mapie Europy, dał PCC Intermodal nowe możliwości rozwoju obecnych, a także nowych serwisów. Już w grudniu 2011 roku, z Kutna wyruszył w drogę pierwszy pociąg kontenerowy do stolicy Rosji – PCC Moscow Express. Do czasu uruchomienia inwestycji w Zajączkowie Tczewskim (Intermodal Container Yard) obiekt w Kutnie, będzie kluczowym hubem dla ładunków kontenerowych podróżujących z północy na południe, w tym szczególnie w korytarzu transportowym Baltic - Adriatyk – mówi Jarosław Kubiczek, dyrektor rozwoju PCC Intermodal.
PCC Intermodal to operator intermodalny, zapewniający regularne serwisy kontenerowe między europejskimi portami morskimi, a lądowymi terminalami kontenerowymi. Oprócz Terminalu Kutno, PCC Intermodal operuje również na 3 innych obiektach: Terminal PCC Gliwice (Górny Śląsk), Terminal PCC Brzeg Dolny (Dolny Śląsk) oraz Terminal PCC Frankfurt/Oder (rejony Berlina/Brandenburgii). Dodatkowo spółka planuje wybudowanie dwóch terminali przeładunkowych na wschodzie Polski, a także budowę Suchego Portu w Tczewie.