Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Tomasik: Mamy atuty, których nikt nie ma

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
11-12-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Tomasik: Mamy atuty, których nikt nie ma
fot. UMWŚ
– Od czegoś trzeba zacząć. Gdy byłem w Liege pięć lat temu, spytałem jak zaczynali. Odpowiedzieli, że od koncepcji i rozbudowy infrastruktury wspólnie z koleją i przedsiębiorstwami drogowymi – twierdzi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, czyli zarządcy lotniska w Pyrzowicach. We wtorek podpisał umowę o współpracy z Euroterminalem Sławków.

"RynekInfrastruktury.pl": Umowa z Euroterminalem Sławków podpisana i co dalej?

Artur Tomasik: Intermodalność to przyszłość logistyki. To środki unijne, które możemy pozyskać, bo w nowej perspektywie unijnej rozbudowywana za pieniądze europejskie infrastruktura musi być intermodalna. Górny Śląsk ma wiele atutów, które w przyszłości mogą być wykorzystane przy tworzeniu oferty dla klientów transportu intermodalnego. Chcemy zacząć od wzajemnej promocji ofert i promocji projektów rozbudowy infrastruktury. Dobrze, że o tym, że rozbudowujemy zaplecze towarowe dowiedzą się partnerzy Euroterminalu Sławków na wschodzie Europy. Szeroki tor to coś, czego nikt nie ma. Już dziś mamy przykłady współpracy transportu lotniczego i kolejowego. To właśnie koleją są transportowane np. towary z Liege, gdzie lądują, do Paryża. Dla nas ta forma współpracy może być najtańszą i najbardziej efektywną formą dotarcia do przyszłych kontrahentów.

Co to da mieszkańcom regionu?

– Choćby najbardziej podstawową rzecz, czyli miejsca pracy. Lotnisko Amsterdam–Schiphol, które jest nie tylko liderem w transporcie towarowym, ale też odprawia wielu pasażerów, zatrudnia w sumie 69 tys. osób. W otoczeniu, na rzecz lotniska pracuje 290 tys. ludzi. Przy rozwiniętym transporcie intermodalnym wzrasta też atrakcyjność regionu dla inwestorów.

Sądzi Pan, że umowa przyspieszy budowę szybkiej kolei na Pyrzowice?

– Mam taką nadzieję, bo to jest jeden z kluczowych elementów rozwoju tego miejsca, nie tylko jeśli chodzi o ruch pasażerski, ale też jeśli chodzi o miejsce pracy. Pyrzowice leżą na skrzyżowaniu dwóch autostrad, budujemy nowy pas startowy. Już dziś pracuje tu ponad 2 tys. osób. Wybudowanie hangaru technicznego zwiększy zatrudnienie o kolejnych 200 osób. Warto o tę kolej walczyć.

W 2015 r. otwieracie nowy terminal cargo…

– Mamy już gotowy projekt. Na początku roku chcemy wystąpić o pozwolenie na budowę i ogłosić przetarg. Wcześniej zaczniemy budować dwie nowe płyty postojowe dedykowane dla tego segmentu.

Macie już sygnały od firm, że będą zainteresowane wspólną ofertą lotniska i Euroterminalu?

– Na razie dopiero rozpoczęliśmy współpracę. W przyszłym roku przygotujemy taka ofertę. Póki co będziemy się wzajemnie promować przez własne kanały dystrybucji. Od czegoś trzeba zacząć. Gdy byłem w Liege pięć lat temu, spytałem jak zaczynali. Odpowiedzieli, że od koncepcji i rozbudowy infrastruktury wspólnie z koleją i przedsiębiorstwami drogowymi.

Można podsumować mijający rok jeśli chodzi o lotnisko w Pyrzowicach?

– W tym roku odprawimy podobną ilość pasażerów co w ubiegłym [ok. 2,5 mln – red.]. Otworzyliśmy 8 nowych kierunków czarterowych, kilka nowych połączeń regularnych, np. do Tel Awiwu, czy Kutaisi. W sumie mamy ponad 30 połączeń regularnych i 37 czarterowych, co daje różnorodność, a co za tym idzie stabilizację finansową. Mamy rentowność brutto na poziomie kilkunastu procent. Skończymy rok z 14–milionowym zyskiem. Jeśli chodzi o cargo, to zawarliśmy strategiczną umowę z DHL. Odrabiamy lekcję na miarę możliwości regionu, bo celem latania nie jest lotnisko, ale region właśnie.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

Intermodal i logistyka

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

inf. pras. 09 września 2023

PKP Cargo: Nowy terminal intermodalny na ukończeniu [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

Intermodal i logistyka

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

inf. pras. 09 września 2023

PKP Cargo: Nowy terminal intermodalny na ukończeniu [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5