Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Tramwaj do Fordonu. Jak zmieni Bydgoszcz?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

Data publikacji:
09-09-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg / Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Tramwaj do Fordonu. Jak zmieni Bydgoszcz?
fot. Tramwaj Fordon
Jedną z inwestycji infrastrukturalnych w Bydgoszczy związanych z transportem szynowym jest budowa linii tramwajowej do 72,2-tysięcznej dzielnicy – Fordonu. Linia o długości 9,5 km obsługiwana będzie przez tramwaje miejscowej Pesy. Inwestycja ta będzie jednym z tematów nadchodzącego Forum Inwestycji Tramwajowych i Trolejbusowych, konferencji towarzyszącej Kongresu Transportu Publicznego 2014.

Główną ideą projektu jest usprawnienie komunikacji publicznej w Bydgoszczy i sprawniejsze powiązanie komunikacyjne dzielnicy Fordon z centrum miasta oraz z zintegrowanym węzłem drogowym – Bydgoszcz Wschód. W miejscu tym ma następować integracja z koleją metropolitalną BiT City oraz z innymi środkami transportu publicznego. Tramwaj do Fordonu ma także odciążyć drogę krajową nr 80 (ul. Fordońska).

 

Prace projektowe nad budową tej trasy rozpoczęły się w 2009 r. Od lutego tego roku istnieje także spółka Tramwaj Fordon Sp. z o.o. utworzona przez władze miasta, której zadaniem jest organizacja i realizacja przedsięwzięcia. W 2013 r. zainaugurowano natomiast budowę samej trasy. Podjęło jej się wybrane w przetargu konsorcjum z firmą Gotowski Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe na czele. W jego skład wchodzą także Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty Łódź” SA, Feroco SA, Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-Krak” Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia SA oraz czeska spółka Metrostav a.s. Zaoferowało ono za wykonanie robót kwotę 290 mln zł (przy kosztorysie na poziomie 307,5 mln zł), w pokonanym polu pozostawiając szwedzką firmę Skanska, austriacki Strabag, włoskie Astaldi i portugalski Dragados. Umowę podpisano 22 października 2013 r.

 

Poza 9,5-kilometrową dwutorową linią tramwajową, powstaną także: trzy pętle tramwajowe pośrednie, końcowa pętla tramwajowa z elementami zajezdni tramwajowej, 14 par przystanków, estakada o długości pół kilometra, system energetyczny linii tramwajowej z trzema podstacjami trakcyjnymi. Trasa tramwaju przebiegać będzie od łącznika pomiędzy ul. Fordońską i ul. Startową do pętli „Mariampol”. Przebudowana zostanie także stacja kolejowa Bydgoszcz Wschód, a także układ drogowy wraz z infrastrukturą w bezpośrednim otoczeniu linii. Projekt zakłada również budowę systemu sterowania ruchem i systemów informacji pasażerskiej, przebudowę dostosowawczą infrastruktury uzbrojenia terenu oraz urządzenie zieleni w pasach drogowych. Przebudowanych zostanie także 14 skrzyżowań. Na części z nich tramwaj będzie miał pierwszeństwo (częściowo więc będzie to system tzw. szybkiego tramwaju). Całość projektu obejmuje więc część torową (tramwajową), część kolejową (zmiany dotyczące funkcjonowania infrastruktury kolejowej terenu zamkniętego w rejonie stacji kolejowej Bydgoszcz Wschód, towarzyszących budowie estakady tramwajowej nad torami kolejowymi), drogową (tzw. prace dostosowawcze) oraz wchodzącą w skład branży mostowej i budowlanej (estakada wraz z platformą przesiadkową).

 

Cały artykuł do przeczytania na portalu "Transport-Publiczny.pl".

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5