Główną ideą projektu jest usprawnienie komunikacji publicznej w Bydgoszczy i sprawniejsze powiązanie komunikacyjne dzielnicy Fordon z centrum miasta oraz z zintegrowanym węzłem drogowym – Bydgoszcz Wschód. W miejscu tym ma następować integracja z koleją metropolitalną BiT City oraz z innymi środkami transportu publicznego. Tramwaj do Fordonu ma także odciążyć drogę krajową nr 80 (ul. Fordońska).
Prace projektowe nad budową tej trasy rozpoczęły się w 2009 r. Od lutego tego roku istnieje także spółka Tramwaj Fordon Sp. z o.o. utworzona przez władze miasta, której zadaniem jest organizacja i realizacja przedsięwzięcia. W 2013 r. zainaugurowano natomiast budowę samej trasy. Podjęło jej się wybrane w przetargu konsorcjum z firmą Gotowski Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe na czele. W jego skład wchodzą także Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty Łódź” SA, Feroco SA, Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-Krak” Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia SA oraz czeska spółka Metrostav a.s. Zaoferowało ono za wykonanie robót kwotę 290 mln zł (przy kosztorysie na poziomie 307,5 mln zł), w pokonanym polu pozostawiając szwedzką firmę Skanska, austriacki Strabag, włoskie Astaldi i portugalski Dragados. Umowę podpisano 22 października 2013 r.
Poza 9,5-kilometrową dwutorową linią tramwajową, powstaną także: trzy pętle tramwajowe pośrednie, końcowa pętla tramwajowa z elementami zajezdni tramwajowej, 14 par przystanków, estakada o długości pół kilometra, system energetyczny linii tramwajowej z trzema podstacjami trakcyjnymi. Trasa tramwaju przebiegać będzie od łącznika pomiędzy ul. Fordońską i ul. Startową do pętli „Mariampol”. Przebudowana zostanie także stacja kolejowa Bydgoszcz Wschód, a także układ drogowy wraz z infrastrukturą w bezpośrednim otoczeniu linii. Projekt zakłada również budowę systemu sterowania ruchem i systemów informacji pasażerskiej, przebudowę dostosowawczą infrastruktury uzbrojenia terenu oraz urządzenie zieleni w pasach drogowych. Przebudowanych zostanie także 14 skrzyżowań. Na części z nich tramwaj będzie miał pierwszeństwo (częściowo więc będzie to system tzw. szybkiego tramwaju). Całość projektu obejmuje więc część torową (tramwajową), część kolejową (zmiany dotyczące funkcjonowania infrastruktury kolejowej terenu zamkniętego w rejonie stacji kolejowej Bydgoszcz Wschód, towarzyszących budowie estakady tramwajowej nad torami kolejowymi), drogową (tzw. prace dostosowawcze) oraz wchodzącą w skład branży mostowej i budowlanej (estakada wraz z platformą przesiadkową).
Cały artykuł do przeczytania na portalu "Transport-Publiczny.pl".