Rynek Infrastruktury
Wcześniej, przez prawie miesiąc, trwały ostatnie negocjacje ze spółką Aquanet dotyczące warunków finansowych budowy nowego kolektora wodnego oraz z należącym do miasta PKS-em w sprawie warunków przeniesienia dworca autobusowego do nowego obiektu. Choć wojewoda na wydanie pozwolenia na budowę ma dwa miesiące, jego rzecznik prasowy zadeklarował, że pozwolenie powinno być gotowe w ciągu jednego miesiąca. Oznacza to, że wszelkie formalności związane z budową nowego dworca PKP w Poznaniu wraz z centrum komunikacyjnym i galerią handlową dopełnione zostaną do 1 sierpnia br.
Od czerwca br. na dworcu trwają pracę przy budowie fundamentów, przygotowywane są elementy konstrukcyjne przyszłego budynku dworca, podpisywane są także sukcesywnie umowy z podwykonawcami odpowiedzialnymi za poszczególne prace przy kolejnych etapach budowy. Trwają rozmowy z najemcami zainteresowanymi prowadzeniem działalności w Galerii Handlowej, która ma powstać w drugim etapie budowy tj. w drugiej połowie 2013 roku. Do tej pory „sprzedano” ponad połowę planowanej powierzchni handlowo-użytkowej.
We wrześniu przewidziano uroczystość wmurowania kamienia węgielnego z udziałem przedstawicieli lokalnej władzy, partii politycznych, ministerstwa infrastruktury.
Oznacza to, że przyjęty przez PKP SA i TriGranit harmonogram prac budowy ZCK nie jest zagrożony, a tym samym oddanie nowej hali nowego Dworca PKP w Poznaniu na Euro 2012 powinno nastąpić do końca kwietnia przyszłego roku.
Przypomnijmy, decyzja o budowie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu podjęta została przez PKP SA. pod koniec 2007 roku. W 2008 r. powstała Koncepcja Programowo-Przestrzenna, stanowiąca ogólną wizję projektu nowego dworca. W czerwcu 2010 r. zakończyło się postępowanie wyłaniające wykonawcę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego – PKP SA. i TriGranit Development Corporation podpisały Umowę Inwestycyjną.
Nowy dworzec kolejowy (7 tys. m2) stanowiący funkcjonalne przedłużenie Centrum Handlowego położony będzie nad torami. Węzeł posiadać będzie trzy poziomy funkcjonalne. Na poziomie gruntu umieszczona została funkcja Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, czyli terminal autobusowy na co najmniej 19 stanowisk autobusów i jednocześnie odbierających pasażerów. Terminal połączony będzie komunikacyjnie z poziomami +1 i +2 Centrum Handlowego i z nowym dworcem kolejowym, którego głównym poziomem służącym obsłudze pasażerów będzie poziom +1. Na poziomie parteru ulokowane będą ponadto biura operatora terminala i kasy biletowe dla autobusów. Zintegrowane Centrum Komunikacyjne będzie komunikacyjnie powiązane nowymi elementami układu drogowego z siecią ulic miejskich i będzie dostępne dla pojazdów zarówno na poziomie parteru jak i na poziomie +1 poprzez podjazd z Mostu Dworcowego. Ukończenie całej inwestycji planowane jest na drugą połowę 2013 roku.