Mariusz W.
Z danych przedstawionych przez firmę ACL, pełniącą rolę koordynatora rozkładów lotów na Lotnisku Chopina, wynika że do 2 maja przewoźnicy lotniczy zgłosili zamiar przysłania do Warszawy 587 samolotów przeznaczonych wyłącznie do dyspozycji kibiców piłkarskich. Dodatkowo w czasie trwania turnieju na warszawskim lotnisku wyląduje także ponad 2,3 tys. samolotów czarterowych oraz 13,8 tys. samolotów rozkładowych. Łącznie w okresie od 1 czerwca do 8 lipca pasażerowie korzystający z warszawskiego portu będą mieli do dyspozycji ponad 2 mln miejsc w samolotach.
- Spodziewamy się, że w czerwcu pobite zostaną wszelkie rekordy pod względem wielkości ruchu na naszym lotnisku. Jesteśmy przygotowani do obsłużenia nawet do 60 tys. osób dziennie łącznie w przylocie i odlocie – zapewnia Andrzej Ilków, dyrektor Biura Bezpieczeństwa Operacji Lotniczych na Lotnisku Chopina.
W kwietniu Parlament znowelizował ustawę o organizacji turnieju UEFA EURO 2012™, dzięki czemu w czasie mistrzostw w portach lotniczych miast-gospodarzy mistrzostw nie będą obowiązywały ograniczenia startów i lądowań samolotów w ciągu dnia i nocy. Dotyczy to okresu od 1 czerwca do 4 lipca na lotniskach w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu, a także w Krakowie i Katowicach. Parlament zgodził się na zniesienie limitów ze względu na spodziewany zwiększony ruch lotniczy podczas turnieju.
„Decyzja o zniesieniu ograniczeń w lotach dziennych i nocnych przyczyni się do zwiększenia przepustowości i dostępności portów lotniczych i przestrzeni powietrznej, a także pozytywnie wpłynie na wzrost gospodarczy państwa” – wyjaśnia uzasadnienie nowelizacji ustawy.
W przypadku Lotniska Chopina oznacza to, że możliwe będzie odprawienie kibiców, którzy bezpośrednio po meczu na Stadionie Narodowym przyjadą na lotnisko i będą chcieli wrócić samolotem do domu.
- Bez zniesienia limitu operacji nocnych, nie moglibyśmy odprawić samolotów z kibicami zaraz po meczu. Musieliby oni czekać na swój lot aż do rana następnego dnia. Szczęśliwie możemy już powiedzieć, że tego problemu nie będzie – wyjaśnia Andrzej Ilków.
Poza dniami meczowymi lotnisko nie zamierza korzystać z prawa do nielimitowanego operowania w porze nocnej. - Nie będziemy zgadzać się, żeby dodatkowe samoloty czarterowe np. do Tunezji czy Egiptu zakłócały w nocy spokój mieszkańcom Warszawy.
Zezwolenia na loty nocne ponad standardowymi limitami będą otrzymywać tylko samoloty wożące kibiców, piłkarzy i działaczy UEFA – dodaje Ilków.