Mariusz W.
22 czerwca br. przedstawiciele zarządu Portu lotniczego Poznań-Ławica oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisali umowę o dofinansowanie projektu, którego łączny koszt wynosi ponad 291 mln zł.
Inwestycja obejmuje rozbudowę i modernizację terminalu pasażerskiego oraz rozbudowę płaszczyzn lotniskowych (budowa równoległej drogi kołowania, dwóch dróg szybkiego zejścia, stanowiska do odladzania oraz rozbudowa płyty postoju samolotów).
Realizacja tego projektu przełoży się bezpośrednio na wzrost przepustowości terminalu pasażerskiego (wzrośnie ona z około 1,5 mln do blisko 3 mln pasażerów rocznie). Natomiast dzięki rozbudowie płaszczyzn lotniskowych podwoi się przepustowość portu lotniczego z 15 do 30 operacji lotniczych na godzinę.
Choć umowa o dofinansowanie inwestycji w Poznaniu została podpisana pod koniec ubiegłego tygodnia, to efekty prac widoczne są już teraz. 28 maja br. Port lotniczy Poznań-Ławica otworzył nowy terminal przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego na liniach krajowych i międzynarodowych. Do użytku oddany został w całości parter, czyli nowa strefa przylotów, do której zalicza się także hala główna przeznaczona dla stanowisk check-in oraz kondygnacja piwniczna, gdzie znajdują się pomieszczenia techniczne całego budynku.
W obszarze pola wzlotów inwestycja obejmuje budowę nowych dróg kołowania, tj. równoległej drogi kołowania, a także dróg szybkiego zejścia. Ich budowa umożliwia wykonywanie do 30 operacji lotniczych na godzinę, a tym samym znacznie podnosi się przepustowość części lotniczej. Powiększenie płyty postojowej samolotów o 6 stanowisk dla dużych maszyn pozwala na jednoczesną obsługę około 17 samolotów. Zarówno płyta postojowa, jak i drogi kołowania zostały oddane do użytku w kwietniu br. Zaplanowane w projekcie stanowisko do odladzania będzie połączone z istniejącą płytą postojową oraz z nowo powstałą równoległą drogą kołowania poprzez nową drogę kołowania.