Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Urząd Morski w Gdyni: W przyszłym roku pogłębienie przekopu. A co z portem?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-08-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Urząd Morski w Gdyni: W przyszłym roku pogłębienie przekopu. A co z portem?
fot. NDI Besix
Z przekopu Mierzei Wiślanej będą mogły początkowo skorzystać tylko jednostki pływające o zanurzeniu nie większym, niż 2 metry. W przyszłym roku parametr ten zostanie podniesiony do 4,5 m – informuje rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska. Administracja państwowa nie wie jednak, jakie prace są konieczne, by statki te mógł przyjąć port w Elblągu, nie odpowiada też na pytanie o przyczyny braku koordynacji prac przy kanale i w porcie.

Otwarcie przekopu Mierzei Wiślanej zostało zaplanowane na 17 września. Jakie zmiany będzie ono oznaczało w praktyce? – Nastąpi udostępnienie przeprawy dla jednostek, których parametry mieszczą się w dotychczasowych „Przepisach Portowych”: 85 m długości, 2 m zanurzenia – informuje przedstawicielka Urzędu Morskiego.

Jak dodaje, pogłębianie toru na Zalewie Wiślanym do parametrów projektowych, umożliwiających żeglugę statków o długości do 100 m, szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m, będzie wykonane w ramach tzw. trzeciego etapu inwestycji – do maja przyszłego roku, zgodnie z przyjętym harmonogramem. Również w 2023 r., do końca trzeciego kwartału, mają zakończyć się pozostałe prace wynikające z kompetencji i zadań administracji morskiej – zapewnienie infrastruktury dostępowej do portu w Elblągu. Tor wodny będzie miał wtedy głębokość 5 m. Pod wejście do portu będą wówczas mogły przepływać statki o zanurzeniu do 4,5 m.

W celu rozładowania będą one jednak musiały zawinąć do portu. A to przy jego obecnych parametrach – i przy obecnej głębokości końcówki rzeki Elbląg na długości ok. 900 m – nie jest możliwe. Nie rozpoczęły się nawet działania przygotowawcze do ich pogłębienia. Na pytanie o powody braku koordynacji rzeczniczka Urzędu Morskiego odsyła po odpowiedź do Zarządu Portu Morskiego Elbląg. Tak samo czyni z pytaniami o zakres niezbędnych prac oraz czas potrzebny na ich wykonanie.

Pytania w tej sprawie wysłaliśmy do Elbląga już wcześniej. Na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Jak jednak powszechnie wiadomo, władze Elbląga nie mają środków na przeprowadzenie takich prac – konieczne nakłady przekraczają cały budżet inwestycyjny miasta. Dopiero latem bieżącego roku rząd rozpoczął rozmowy w sprawie przejęcia portu od samorządu przez Skarb Państwa – choć pojawiają się też głosy, że inwestycje tak czy inaczej powinno przeprowadzić państwo, nie oczekując zapłaty w postaci udziałów w porcie.

Głębokość portu w Elblągu nie jest jedynym problemem związanym z inwestycją. Jak ujawniła niedawno Wirtualna Polska, pod znakiem zapytania – ze względu na nieukończenie wszystkich pac – stoi nawet planowany na 17 września rejs inauguracyjny.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rusza program „Polskie Morze” dla odbudowy morskiej siły kraju

Intermodal i logistyka

Rusza program „Polskie Morze” dla odbudowy morskiej siły kraju

Damian Kelman 15 maja 2025

Falochrony w Porcie Darłowo będą przebudowane

Intermodal i logistyka

Co czeka port w Elblągu i kanał przez Mierzeję Wiślaną?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Przekop Mierzei Wiślanej: Pogłębiarka Ursa oddana do użytku

Inżynieria i innowacje

Przekop Mierzei Wiślanej: Pogłębiarka Ursa oddana do użytku

Mikołaj Kobryński 12 sierpnia 2024

Rośnie ruch statków przez przekop Mierzei Wiślanej

Intermodal i logistyka

Rośnie ruch statków przez przekop Mierzei Wiślanej

Mikołaj Kobryński 07 sierpnia 2024

Pogłębiarka Ursa już stacjonuje w Porcie Nowy Świat

Inżynieria i innowacje

Pogłębiarka Ursa już stacjonuje w Porcie Nowy Świat

Mikołaj Kobryński 22 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

Rusza program „Polskie Morze” dla odbudowy morskiej siły kraju

Intermodal i logistyka

Rusza program „Polskie Morze” dla odbudowy morskiej siły kraju

Damian Kelman 15 maja 2025

Falochrony w Porcie Darłowo będą przebudowane

Intermodal i logistyka

Co czeka port w Elblągu i kanał przez Mierzeję Wiślaną?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Przekop Mierzei Wiślanej: Pogłębiarka Ursa oddana do użytku

Inżynieria i innowacje

Przekop Mierzei Wiślanej: Pogłębiarka Ursa oddana do użytku

Mikołaj Kobryński 12 sierpnia 2024

Rośnie ruch statków przez przekop Mierzei Wiślanej

Intermodal i logistyka

Rośnie ruch statków przez przekop Mierzei Wiślanej

Mikołaj Kobryński 07 sierpnia 2024

Pogłębiarka Ursa już stacjonuje w Porcie Nowy Świat

Inżynieria i innowacje

Pogłębiarka Ursa już stacjonuje w Porcie Nowy Świat

Mikołaj Kobryński 22 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij