Partner serwisu
Intermodal i logistyka

VI Forum Energetyczne: Innowacje i integracja warunkiem rozwoju

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
06-12-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
VI Forum Energetyczne: Innowacje i integracja warunkiem rozwoju
Ponad 300 osób m.in. politycy, przedstawiciele sektora biznesowego oraz środowisk eksperckich z ponad 20 krajów uczestniczyło w debatach VI Forum Energetycznego w Sopocie. Podczas trzydniowej konferencji organizowanej przez Instytut Studiów Wschodnich w Warszawie organizatora Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju odbyło się kilkanaście paneli dyskusyjnych i prezentacji dotyczących m.in. gazu łupkowego, energetyki odnawialnej, innowacji w sektorze czy energii jądrowej.

Smart Gird – innowacje dla rozwoju

 

Forum otworzyła prezentacja raportu Schneider Electric przedstawiona przez Jarosława Zlabka, Prezesa Zarządu Schneider Electric Polska, z którego wynika, że dylemat energetyczny, wiążący w sobie potrzebę produkcji znacznych ilości energii przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniego poziomu ochrony środowiska można rozwiązać tylko w jeden sposób - oszczędzając energię poprzez wdrażanie systemów typu Smart Grid. Według autorów te nowoczesne systemy elektroenergetyczne wymagają udziału wielu podmiotów, które jednak odpowiednio połączone i skoordynowane pomogą zapobiec przyszłym kryzysom energetycznym. Na potrzebę wdrożenia nowoczesnych technologii zwracali uwagę uczestnicy sesji „Smart Grid – innowacje dla rozwoju”. Według danych IEA przytoczonych przez prezesa zarządu Grupy Energa Mirosława Bielińskiego do 2050 roku, dzięki szerokiemu zastosowaniu Smart Girds, będzie możliwe zaoszczędzenie nawet 25 procent energii w godzinach szczytu. Prezes Energi podkreślał, że koszty wprowadzania innowacji będą wysokie, a główny ciężar spadnie na firmy dystrybucyjne. Bartosz Woszczyk, Dyrektor ds. rozwoju technologii Smart Gird, GE Energy mówił z kolei o potrzebie zminimalizowania ryzyka inwestycyjnego związanego z nowymi technologiami - Przeciętnie pilotaż Smart Grid trwa od trzech do pięciu lat i po tym okresie okazuje się czasami, że technologia jest już przestarzała - podkreślił. Według niego poważnymi problemami, wymagającymi rozwiązania są także niewielka skala projektów innowacyjnych w energetyce i edukacja klientów.

W kierunku integracji rynku energii

 

Podczas dyskusji o dywersyfikacji dostaw gazu, Jan Chadam prezes Gaz-Systemu ocenił, że Unia Europejska będzie dążyła do dywersyfikacji dostaw gazu, bazując na wykorzystaniu istniejącej infrastruktury i wzmocnieniu połączeń międzysystemowych państw skandynawskich, bałtyckich i Europy Centralnej. Polityka dywersyfikacyjna opierać się ma na gazociągu Nabucco oraz planowanych terminalach LNG w Polsce i Chorwacji. Prezes Gaz Systemu poinformował podczas Forum, że Komisja Europejska poparła plan budowy gazociągu polsko-litewskiego. - Po rozmowach w Brukseli dofinansowanie ze środków pomocowych UE staje się bardziej realne - mówił Chadam.


Mykhailo Gonczar, Dyrektor ds. Systemów Programowych ukraińskiego Centrum Nomos zauważył, że w wyścigu tworzenia tras dostaw nośników energii do Europy ostatecznym wygranym będzie LNG. Czynnik LNG staje się co raz bardziej znaczący na rynkach europejskich. W jego ocenie Rozwój infrastruktury i całego systemu LNG oraz pojawienie się gazu łupkowego, otwierają nowe możliwości dla krajów UE.

O inwestycjach w sieci energetyczne mówił z kolei Henryk Majchrzak Prezes Zarządu PSE-Operator S.A.. W jego ocenie inwestycje będą na tyle kosztowne, że PSE Operator będzie musiał sięgnąć po finansowanie zewnętrzne. - Ale w tej chwili jesteśmy jednym z nielicznych operatorów w Europie, który nie jest zadłużony - zaznaczył . Nawiązując do połączeń transgranicznych, Majchrzak zwrócił uwagę na połączenie Polska-Litwa zamykające tzw. projekt bałtycki, którego do 2015 roku, moc sięgnie 500 megawatów.

 

Przyszłość energii atomowej po Fukushimie

 

Awaria elektrowni w Fukushimie wywołała falę dyskusji o możliwości odejścia od energii nuklearnej. Japońskie doświadczenia mogą wyhamować globalne tempo ekspansji rozwoju energetyki nuklearnej. Włochy i Szwajcaria nałożyły moratorium na energię jądrową, natomiast Niemcy podjęły decyzję o wyłączeniu siedmiu najstarszych reaktorów jądrowych, oraz o nieuruchamianiu ponownie reaktora Kruemmel. Niemcy planują stopniowe wycofanie z użycia swoich pozostałych dziewięciu reaktorów w latach 2015-22. Jak jednak wynika z wypowiedzi przedstawicieli największych firm, dostawców technologii jądrowych, atom może sprzyjać rozwiązaniu wielu problemów sektora pod warunkiem zachowania rygorystycznych norm bezpieczeństwa. - Katastrofa w Fukushimie stworzyła niekorzystną sytuację, jeśli chodzi o perspektywę rozwoju energetyki jądrowej. Pojawiła się medialna histeria. Nasze reaktory na Słowacji są jednak bezpieczne i konkurencyjne - przekonywał wiceprezes Enel Group Vladivoj Reznik. Uczestnicy dyskusji byli zgodni, że największe zagrożenia elektrowni wiążą się z możliwością ataku terrorystycznego na, niewielkimi zapasami uranu na świecie i problem składowania odpadów radioaktywnych. Yves Brachet, prezes Westinghouse Electric Company na Europę, Bliski Wschód i Afrykę zwrócił uwagę, że sprawa niebezpiecznych odpadów wytwarzanych przez elektrownie jądrowe powinna być rozwiązana przez poszczególne państwa lub nawet grupę krajów.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5