Partner serwisu
Intermodal i logistyka

ViaTOLL dla środowiska

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
19-07-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
WSEiZ

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
ViaTOLL dla środowiska
fot. WSEiZ
System elektronicznego poboru opłat od samochodów o masie powyżej 3,5 tony ma być jednym ze sposobów na pozyskanie pieniędzy niezbędnych do budowy dróg ekspresowych i autostrad. W ciągu siedmiu lat e-myto ma przynieść 14,5 mld zł, która trafią do Krajowego Funduszu Drogowego. Obliczając przyszłe zyski, nie powinniśmy jednak tracić z oczu niezmiernie istotnego aspektu funkcjonowania systemu ViaTOLL, jakim jest uczynienie polskiego transportu bardziej przyjaznego środowisku.

Kiedy na początku 2011 roku ministerstwo infrastruktury ogłosiło, że stawki opłat za kilometr jazdy będą zróżnicowane w zależności od spełniania przez pojazdy norm ekologicznych, w środowisku przewoźników podniosła się burza. Najniższa stawka dotyczy pojazdów z kategorii Euro5, a więc najbardziej przyjaznych środowisku. Niestety, takich samochodów wciąż jest w Polsce o wiele mniej, niż ciężarówek kilkunastoletnich, emitujących nawet ponaddwukrotnie więcej dwutlenku węgla.

Jest nadzieja na to, że przewoźnicy usiądą z przysłowiową kartką papieru i ołówkiem i obliczą – czy lepiej zainwestować w nowy, ekologiczny tabor, czy też słono zapłacić. Jak dotąd, monity Komisji Europejskiej ani wszelkiego rodzaju akcje proekologiczne nie dają tu wielkiego rezultatu – może właśnie ViaTOLL okaże się kluczem do sukcesu?

O środowisku naturalnym urzędnicy powinni pamiętać również planując sieć dróg, która docelowo zostanie objęta elektronicznym mytem. Obecnie to ponad 1,5 tysięcy kilometrów, ale do 2014 roku e-myto obejmie prawie 2,9 tysięcy kilometrów dróg, i to nie tylko autostrad i dróg ekspresowych. Wyznaczenie szlaków, po których będą się poruszać TIR-y i autobusy, nie może odbywać się automatycznie. Trzeba postarać się, by takie szlaki – które w naturalny sposób staną się trasami wzmożonego ruchu – omijały cenne przyrodniczo obszary. Nie jest to zadanie trudne do wykonania: z doświadczenia wiadomo, że o wiele łatwiej rozwiązuje się takie kwestie na etapie planowania, niż potem zmienia fatalne w skutkach decyzje.
 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5