Partner serwisu
Intermodal i logistyka

ViaToll: Umiarkowany sukces

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
04-08-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centrum im. Adama Smitha

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
ViaToll: Umiarkowany sukces
Dziś mija równo miesiąc od uruchomienia systemu poboru opłat viaTOLL. Opłatę elektroniczną za korzystanie z sieci 1560 km wybranych odcinków dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA zobowiązani są wnosić kierowcy pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 tony. ViaTOLL zastąpił system winietowy, co jest związane z zobowiązaniami polskiego rządu wobec Unii Europejskiej.

System viaTOLL zbudowano w rekordowo krótkim czasie – został on uruchomiony w osiem miesięcy od dnia podpisania umowy przez GDDKiA z wykonawcą systemu wyłonionym w drodze przetargu, firmą Kapsch TrafficCom AG. System, który miał ruszyć 1 lipca, ruszył z dwudniowym opóźnieniem, powstałym na skutek konieczności korekty usterki technicznej. To niewielkie opóźnienie jest jednak czymś mało istotnym w stosunku do opóźnień wygenerowanych przez rząd, ministerstwo infrastruktury i sam przebieg procedury wyłaniania wykonawcy. Należy zauważyć, że choć wprowadzenie e-myta od lipca br. zostało przewidziane ustawą z 7 listopada 2008 r., to przetarg na wyłonienie wykonawcy ogłoszono dopiero w ostatnich dniach grudnia 2009 r., planując, że cała procedura zakończy się w ciągu 6 miesięcy. Wskutek opóźnienia przetarg rozstrzygnięto dopiero 1 października 2010 r., a miesiąc później podpisano umowę z wykonawcą. Stwierdzić należy, że skutki opóźnień wywołanych decyzjami politycznymi i konfliktową naturą procesu przetargowego znacznie przewyższają negatywne konsekwencje dwudniowego opóźnienia spowodowanego technicznymi trudnościami po stronie wykonawcy.

 

 

W Polsce do elektronicznego poboru opłat wybrany został system DSRC (mikrofalowy), oparty na wykorzystywanej od wielu lat w wielu państwach świata technologii. Samochody są wyposażone w tanie, łatwe w montażu urządzenie pokładowe, komunikujące się z urządzeniem odbiorczo-nadawczym zainstalowanym na stacjach drogowych (bramownicach). System DSRC jest dokładniejszy i tańszy niż jego alternatywy. Jego budowa i uruchomienie w krótkim czasie jest jednak skomplikowanym przedsięwzięciem techniczno-organizacyjnym.
 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5