Rynek Infrastruktury
System viaTOLL zbudowano w rekordowo krótkim czasie – został on uruchomiony w osiem miesięcy od dnia podpisania umowy przez GDDKiA z wykonawcą systemu wyłonionym w drodze przetargu, firmą Kapsch TrafficCom AG. System, który miał ruszyć 1 lipca, ruszył z dwudniowym opóźnieniem, powstałym na skutek konieczności korekty usterki technicznej. To niewielkie opóźnienie jest jednak czymś mało istotnym w stosunku do opóźnień wygenerowanych przez rząd, ministerstwo infrastruktury i sam przebieg procedury wyłaniania wykonawcy. Należy zauważyć, że choć wprowadzenie e-myta od lipca br. zostało przewidziane ustawą z 7 listopada 2008 r., to przetarg na wyłonienie wykonawcy ogłoszono dopiero w ostatnich dniach grudnia 2009 r., planując, że cała procedura zakończy się w ciągu 6 miesięcy. Wskutek opóźnienia przetarg rozstrzygnięto dopiero 1 października 2010 r., a miesiąc później podpisano umowę z wykonawcą. Stwierdzić należy, że skutki opóźnień wywołanych decyzjami politycznymi i konfliktową naturą procesu przetargowego znacznie przewyższają negatywne konsekwencje dwudniowego opóźnienia spowodowanego technicznymi trudnościami po stronie wykonawcy.
W Polsce do elektronicznego poboru opłat wybrany został system DSRC (mikrofalowy), oparty na wykorzystywanej od wielu lat w wielu państwach świata technologii. Samochody są wyposażone w tanie, łatwe w montażu urządzenie pokładowe, komunikujące się z urządzeniem odbiorczo-nadawczym zainstalowanym na stacjach drogowych (bramownicach). System DSRC jest dokładniejszy i tańszy niż jego alternatywy. Jego budowa i uruchomienie w krótkim czasie jest jednak skomplikowanym przedsięwzięciem techniczno-organizacyjnym.