Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Warto chwalić się e-mytem

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
27-07-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Warto chwalić się e-mytem
fot. Kancelaria PR
Na początku sierpnia poznamy pierwsze dane liczbowe, które pozwolą stwierdzić, jak przebiega implementacja systemu ViaToll, który zastąpił archaiczne winiety dla samochodów ciężarowych. Paradoksalnie, wprowadzenie e-myta w rekordowo krótkim czasie (niecałe osiem miesięcy) było sprawdzianem nie tylko sprawności firmy, która wygrała przetarg, ale również tego, czy urzędnicy umieją współpracować z przedsiębiorcami. A nie jest to wcale takie oczywiste, bowiem np. relacje między firmami drogowymi a resortem infrastruktury i GDDKiA układają się, oględnie mówiąc, dosyć chłodno, uważa Marek Sokół, ekspert do spraw wizerunku i PR.

W ubiegłym tygodniu na specjalnej konferencji, zwołanej przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR, eksperci i przedstawiciele branży drogowej wyartykułowali swoje żale pod adresem Generalnej Dyrekcji. Głównym zarzutem była niechęć urzędników do partnerskiego traktowania wykonawców, lekceważenie przez Dyrekcję zapisów kontraktowych i brak woli polubownego rozstrzygania sporów. Nie wdając się w analizę słuszności argumentacji obu stron, można jednak stwierdzić jaki jest efekt takich „szorstkich” relacji, a mianowicie coraz większe opóźnienia w realizacji inwestycji i rosnąca liczba sporów sądowych.

Budowa dróg ekspresowych i autostrad, która miała być wizytówką obecnego rządu, staje się świetnym polem do ataków nie tylko opozycyjnych polityków. Także eksperci wskazują na nierealność ogłoszonego planu, a zwłaszcza terminów ukończenia poszczególnych dróg, które teraz, w ciszy gabinetów, przesuwane są na kolejne lata. Wspomniany konflikt z branżą drogową także nie służy promowaniu budowy dróg jako sukcesu gabinetu Donalda Tuska. Żeby być sprawiedliwym, warto przypomnieć, iż inwestycje drogowe stanowiły piętę achillesową każdej z poprzednich ekip. I chyba niewiele się zmieni, dopóki nadal będziemy mieć do czynienia z prawnym chaosem, który paraliżuje procesy inwestycyjne i z obawami przed tym, że każda próba traktowania wykonawców inaczej, niż w sposób „wojskowy”, zostanie potraktowana niemal jak korupcja.

Na tym tle uruchomienie (z niewielkim opóźnieniem) ViaTolla ekipa ministra Grabarczyka może uznać za wspólny sukces – swój i firmy Kapsch, która odpowiada za wdrażanie e-myta. Sami przedstawiciele Kapscha podkreślają, że uruchomienie e-myta w ciągu ośmiu miesięcy (dla porównania, w Austrii analogiczny system wdrażano półtora roku) nie byłoby możliwe bez dobrej współpracy z urzędnikami GDDKiA i Ministerstwa Infrastruktury. Po uruchomieniu systemu zaczął się drugi ważny etap – teraz ViaToll jak najszybciej musi osiągnąć pełną funkcjonalność.

Zarówno ministerstwo, jak i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad powinni być świadomi korzyści wizerunkowych, związanych z uruchomieniem ViaTolla. To nie tylko argument na to, że – wbrew zdaniu sceptyków – wielkie projekty w Polsce niekoniecznie skazane są na klęskę. To również dobry przykład na to, jak powinna wyglądać realizacja projektów we współpracy z prywatnymi partnerami. Miejmy nadzieję, że e-myto nie będzie wciągnięte w polityczną grę – opozycja już żąda sejmowej debaty na temat systemu, a okres przedwyborczy, jak wiadomo, służy raczej słownym utarczkom, niż merytorycznej dyskusji.
 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5