Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Wesołowski: budowa podziemnego dworca w Łodzi jest uzasadniona

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

kf

Data publikacji:
13-12-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Wesołowski: budowa podziemnego dworca w Łodzi jest uzasadniona
Fot. Kasper Fiszer
Trwają dyskusje dotyczące budowy nowego dworca Łódź Fabryczna w kontekście rezygnacji z powstania linii kolei dużych prędkości biegnącej przez Łódź do 2030 roku. O zdanie w tej sprawie zapytaliśmy urbanistę i architekta, dr. hab. Jacka Wesołowskiego z Politechniki Łódzkiej.

Projekt budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna miał znamiona realności wykonania w ramach inwestycji Linii Dużych Prędkości "Igrek", jednakże powodem jego zaistnienia była również chęć przebudowy węzła na skonsolidowany i wysoce wydajny — mówi Wesołowski. — Przyjmując z ubolewaniem decyzję Rządu o rezygnacji z budowy KDP do 2030 roku należy zauważyć, że przebudowę węzła łódzkiego można wykonywać etapowo, pod warunkiem konsekwentnej realizacji spójnego planu. Powinien on uwzględniać zarówno perspektywę budowy sieci kolei klasy "S-Bahn" (czyli "aglomeracyjnej"), jak i zintegrowanie ruchu regionalnego i klasycznego dalekobieżnego.

Wbrew poglądom panującym obecnie w Rządzie, uważam, że modernizacja sieci kolei państwowych w Polsce prędzej czy później doprowadzi do powstania LDP, w związku z tym inwestycja w Łodzi jest jak najbardziej uzasadniona nawet w obecnej sytuacji. Łódź położona jest w geograficznym środku Polski, przez co prowadzenie pociągów przechodzących przez miasto ma podstawowe znaczenie. Połączenie średnicowe jest więc uzasadnione, pod warunkiem, że zostanie należycie zaprojektowane i nie będzie generować niepotrzebnych kosztów. Wymaga to zmian w sporządzonej już dokumentacji, która nie odpowiada potrzebom ruchu aglomeracyjnego.


— Dworzec Fabryczny miał być w pierwszym etapie dworcem czołowym, ale z ukształtowaną głowicą zachodnią. — tłumaczy architekt. — Nie sądzę, by należało cokolwiek zmieniać co do zasady, choć lepiej by było od razu wykonać połączenie średnicowe, przynajmniej jako dwutorowe. Można by to zrobić tym łatwiej, gdyby już tunel od wschodu drążyć tarczą, czego nie ma w dotychczasowych, mało spójnych z resztą planach wykonanych w ramach innego zadania: modernizacji linii Warszawa - Łódź — dodaje Wesołowski.


Dr hab. inż. arch. Jacek Wesołowski jest architektem i urbanistą. Swój doktorat poświęcił problemom integracji kolei z przestrzenią miejską, a habilitację — współczesnym problemom transportu miejskiego. Jest współautorem wielu projektów inwestycji kolejowych i autorem licznych publikacji dotyczących roli transportu zbiorowego, architektury kolejowej i in. Jest także współautorem przewodnika po łódzkiej architekturze. Wykłada na Politechnice Łódzkiej.  

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Australia: 80-letnie ruchome schody stały się dziełem sztuki

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Australia: 80-letnie ruchome schody stały się dziełem sztuki

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5