Rynek Infrastruktury
W czwartek w obecności premiera, ministra skarbu oraz najwyższych przedstawicieli państwa został wmurowany kamień węgielny pod budowę pierwszego w Polsce Terminala Naftowego, który realizuje w Porcie Gdańskim - PERN „Przyjaźń”.
Projekt będzie realizowany w dwóch etapach. Pierwszy, obejmuje budowę sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m3 każdy, (łącznie 375 tys. m. sześc.), oraz infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Jego realizacja pozwoli na przeładunek, magazynowanie i inne usługi dedykowane ropie naftowej.
Drugi etap zakłada budowę zbiorników o pojemności 325 tys. m. sześc. służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Jednocześnie do Terminala Naftowego zostanie doprowadzona bocznica kolejowa oraz wybudowana stacja autocystern.
– Położyliśmy dziś kamień węgielny pod terminal naftowy, który sam w sobie jest kamieniem milowym polskiego sektora paliwowego. Dzięki terminalowi znacznie zwiększymy elastyczność przeładunków ropy naftowej i znajdziemy się w grupie państw, które prowadzą międzynarodowy handel ropą, paliwami i produktami chemicznymi. Wykorzystujemy lukę na polskim wybrzeżu, by zwiększyć bezpieczeństwo dostaw ropy do polskich rafinerii. Terminal oznacza zabezpieczenie dodatkowych pojemności magazynowych, a tym samym umożliwienie istotnego wzrostu importu ropy naftowej poprzez Gdański Naftoport – powiedział Włodzimierz Karpiński, minister skarbu państwa.
Prace przy budowie Terminala Naftowego rozpoczęły się 21 lutego b.r. Obecnie trwa intensywny proces wzmocnienia gruntu, który przewiduje wykonanie 648 betonowych pali pod każdym z sześciu zbiorników (łącznie ok. 3,9 tys. pali), oraz fundamentowanie. Ten etap zakończy się w drugiej połowie maja, natomiast już pierwszych dniach czerwca przewiduje się rozpoczęcie budowy konstrukcji stalowych zbiorników na ropę naftową, a latem - całej infrastruktury: dróg dojazdowych, budynków, sieci rurociągów, pompowni na ropę naftową i p.ppoż., oczyszczalni ścieków itd.
– Jak państwo widzicie prace idą pełną parą 24 godziny na dobę. Nie chcemy tracić nawet jednego dnia, bo to zbyt ważna inwestycja dla gospodarki naszego kraju i całego regionu. Zdajemy sobie sprawę, że Terminal Naftowy nie tylko zapełni lukę na polskim wybrzeżu, ale też otwiera kapitalne możliwości przez naszymi rafineriami. Wreszcie, co - w tym miejscu, w Porcie Gdańskim- cieszy mnie szczególnie, będzie w stanie wesprzeć logistycznie jeden z najbardziej ambitnych projektów nadchodzącej dekady: budowę petrochemicznej części gdańskiego LOTOS-u – mówił Marcin Moskalewicz, prezes PERN „Przyjaźń”.
Terminal Naftowy w Gdańsku Etap I - jest realizowany przez międzynarodowe Konsorcjum, którego liderem jest IDS-Bud za 415 mln zł w systemie „projektuj i buduj” i ma być oddany pod klucz pod koniec 2015 roku. Konsorcjum wygrało wcześniej przetarg na Generalnego Realizatora Inwestycji. Projekt Terminala w ciągu siedmiu miesięcy opracowała inżynieryjna firma Gazoprojekt. Realizacja całego przedsięwzięcia Etap I i II powinna zakończyć się w 2018 roku.