Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Wmurowano kamień węgielny pod budowę terminala naftowego w Gdańsku

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
27-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/PERN

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Wmurowano kamień węgielny pod budowę terminala naftowego w Gdańsku
fot. KPRM
– Dzisiejszy dzień to nie tylko ważny moment dla regionu, ale także dla bezpieczeństwa energetycznego całego kraju. Jesteśmy świadkami kolejnego etapu prowadzącego do dywersyfikacji dostaw ropy do naszego kraju. Mam nadzieję, że po całkowitym zakończeniu inwestycji PERN w Gdańsku w 2018 roku będziemy mogli się czuć jeszcze bardziej bezpiecznie – mówił premier Donald Tusk podczas wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Terminala Naftowego.

W czwartek w obecności premiera, ministra skarbu oraz najwyższych przedstawicieli państwa został wmurowany kamień węgielny pod budowę pierwszego w Polsce Terminala Naftowego, który realizuje w Porcie Gdańskim - PERN „Przyjaźń”.

 

Projekt będzie realizowany w dwóch etapach. Pierwszy, obejmuje budowę sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m3 każdy, (łącznie 375 tys. m. sześc.), oraz infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Jego realizacja pozwoli na przeładunek, magazynowanie i inne usługi dedykowane ropie naftowej.

 

Drugi etap zakłada budowę zbiorników o pojemności 325 tys. m. sześc. służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Jednocześnie do Terminala Naftowego zostanie doprowadzona bocznica kolejowa oraz wybudowana stacja autocystern.

 

– Położyliśmy dziś kamień węgielny pod terminal naftowy, który sam w sobie jest kamieniem milowym polskiego sektora paliwowego. Dzięki terminalowi znacznie zwiększymy elastyczność przeładunków ropy naftowej i znajdziemy się w grupie państw, które prowadzą międzynarodowy handel ropą, paliwami i produktami chemicznymi. Wykorzystujemy lukę na polskim wybrzeżu, by zwiększyć bezpieczeństwo dostaw ropy do polskich rafinerii. Terminal oznacza zabezpieczenie dodatkowych pojemności magazynowych, a tym samym umożliwienie istotnego wzrostu importu ropy naftowej poprzez Gdański Naftoport – powiedział Włodzimierz Karpiński, minister skarbu państwa.

 

Prace przy budowie Terminala Naftowego rozpoczęły się 21 lutego b.r. Obecnie trwa intensywny proces wzmocnienia gruntu, który przewiduje wykonanie 648 betonowych pali pod każdym z sześciu zbiorników (łącznie ok. 3,9 tys. pali), oraz fundamentowanie. Ten etap zakończy się w drugiej połowie maja, natomiast już pierwszych dniach czerwca przewiduje się rozpoczęcie budowy konstrukcji stalowych zbiorników na ropę naftową, a latem - całej infrastruktury: dróg dojazdowych, budynków, sieci rurociągów, pompowni na ropę naftową i p.ppoż., oczyszczalni ścieków itd.

– Jak państwo widzicie prace idą pełną parą 24 godziny na dobę. Nie chcemy tracić nawet jednego dnia, bo to zbyt ważna inwestycja dla gospodarki naszego kraju i całego regionu. Zdajemy sobie sprawę, że Terminal Naftowy nie tylko zapełni lukę na polskim wybrzeżu, ale też otwiera kapitalne możliwości przez naszymi rafineriami. Wreszcie, co - w tym miejscu, w Porcie Gdańskim- cieszy mnie szczególnie, będzie w stanie wesprzeć logistycznie jeden z najbardziej ambitnych projektów nadchodzącej dekady: budowę petrochemicznej części gdańskiego LOTOS-u – mówił Marcin Moskalewicz, prezes PERN „Przyjaźń”.

 

Terminal Naftowy w Gdańsku Etap I - jest realizowany przez międzynarodowe Konsorcjum, którego liderem jest IDS-Bud za 415 mln zł w systemie „projektuj i buduj” i ma być oddany pod klucz pod koniec 2015 roku. Konsorcjum wygrało wcześniej przetarg na Generalnego Realizatora Inwestycji. Projekt Terminala w ciągu siedmiu miesięcy opracowała inżynieryjna firma Gazoprojekt. Realizacja całego przedsięwzięcia Etap I i II powinna zakończyć się w 2018 roku.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5