Euroterminal Sławków stawia na rozbudowę, która przyniesie wymierne korzyści nie tylko spółce, ale również Polsce. Jakie są konkretne plany i cele na najbliższy czas? Szczegóły zdradził nam asystent zarządu Tomasz Jędrychowski.
W tym tygodniu
spółka Euroterminal Sławków podpisała umowę inwestycyjną Agencją Rozwoju Przemysłu w sprawie rozbudowy Euroterminala, w ramach czego powstanie m.in. drugi terminal intermodalny z siedmioma nowymi torami.
Jak ogłosił premier Donald Tusk po podpisaniu porozumienia, decyzja ta jest złotym interesem dla Polski. Jak natomiast na sprawę zapatrują się władze Euroterminala Sławków? Spytaliśmy u źródła.
Rozbudowa do 2028 roku
Jak wskazuje Tomasz Jędrychowski, najbliższym kluczowym etapem w rozbudowie Euroterminala będzie wybór wykonawcy w formule Projektuj i buduj. Decyzja w tej sprawie ma być podjęta do 2025 roku. Później nastąpi projektowanie i budowa, a planowane zakończenie – na ten moment – to połowa 2028 roku.
Rozbudowany Euroterminal Sławków będzie mógł się równać z innymi w Europie pod względem nowoczesnych rozwiązań. Spółka chce zastosować nowoczesne suwnice bramowe, a także system IT wspierany przez AI, ale przede wszystkim układ torowy zwiększający przepustowość terminala, co ma się przełożyć na dwukrotne zwiększenie wyników.
Na tym się jednak nie skończy, bo Euroterminal Sławków planuje dalsze inwestycje, by umocnić pozycję Polski jako lidera logistyki w tej części Europy.
– Budowa Terminala Kontenerowego nr 2 wraz z zapleczem technicznym i magazynowym to tylko jeden z etapów rozwoju Euroterminala. Następne etapy polegać będą na rozbudowie zróżnicowanej infrastruktury na powierzchni ponad 20 hektarów dostępnych już teraz terenów – zdradza asystent zarządu, dodając, że plany spółki skupiają się na rozwijaniu kompleksowości świadczonych usług logistycznych w oparciu o posiadane zasoby oraz kompetencje.
Znaczenie polityczne i regionalne
Tomasz Jędrychowski potwierdza słowa premiera Donalda Tuska, iż Euroterminal może odegrać kluczową rolę w kontekście odbudowy Ukrainy i handlu między Wschodem i Zachodem.
– Położenie Euroterminala oraz posiadana infrastruktura torowa kolei o dwóch szerokościach predestynują spółkę do bycia kluczowym elementem łańcuchów logistycznych w tym układzie. Należy w tym miejscu podkreślić szeroką gamę świadczonych usług co pozwala na obsługę różnorodnych towarów i surowców – argumentuje.
Dodatkowo rozbudowa terminala wpisuje się w europejską strategię zwiększenia niezależności logistycznej od korytarzy przez Rosję i Białoruś. Przedstawiciel spółki tłumaczy, iż jest to rozbudowa korytarza logistycznego łączącego UE z Morzem Czarnym i dalej wszystkimi krajami po drugiej stronie Morza Czarnego a także z Chinami w ramach tzw. transkaspijskiego (środkowego) korytarza transportowego będącego częścią Nowego Jedwabnego Szlaku.
Rozwój Euroterminala Sławków to jednak szansa nie tylko dla Polski. Na inwestycji skorzystają również lokalni mieszkańcy m.in. przez nowe miejsca pracy.
– Już teraz szacuje się że po uruchomieniu terminala zatrudnienie na samym terminalu znajdzie około 50 osób (26 na samym TK2). Dodatkowe miejsca pracy stworzą się u partnerów zewnętrznych, którzy będą bezpośrednio lub pośrednio uczestniczyć przy obsłudze przeładowywanych przez terminal dodatkowych wolumenów w tym przewoźnicy drogowi, przewoźnicy kolejowi, magazyny, centra dystrybucyjne czy też producenci – objaśnia Jędrychowski.