Partner serwisu
Biznes i przemysł

Zamknięta granica, czyli kłopoty branży budowlanej i transportowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Onet / MSWIA

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Zamknięta granica, czyli kłopoty branży budowlanej i transportowej
fot. GDDKiA
Polska przedłużyła całkowite zamknięcie granicy z Białorusią. Jak poinformowano w komunikacie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, decyzja obowiązuje do odwołania i jest podyktowana troską o bezpieczeństwo Polek i Polaków. Na tej sytuacji mogą jednak ucierpieć polskie firmy budowlane i transportowe.

Granica została zamknięta w nocy z czwartku na piątek – z 11 na 12 września – w związku z manewrami rosyjsko-białoruskimi „Zapad 2025”. MSWiA zapewnia, że ruch zostanie przywrócony, gdy granica znów będzie w pełni bezpieczna, co potwierdzą informacje przekazane przez służby. Rząd zdaje sobie również sprawę, że na tej sytuacji cierpią często przewoźnicy.

– Mamy świadomość, że wstrzymanie ruchu granicznego jest wyzwaniem dla przewoźników, którzy muszą korzystać z np. przejść granicznych na Litwie, by realizować przewozy. Podkreślamy, że ze względu na kwestie gospodarcze i dobro polskich przedsiębiorców zrobimy co w naszej mocy, by okres wyłączenia ruchu granicznego był jak najmniej dotkliwy dla przedsiębiorców – czytamy w oświadczeniu rzecznika prasowego MSWiA.

Problem może być jednak jeszcze bardziej złożony. Jak informuje „Onet”, w momencie przedłużenia zamknięcia granicy z Białorusią, firmy transportowe i budowlane zaczęły odnotowywać zwolnienia Białorusinów zatrudnionych w systemie rotacyjnym. Z pracy rezygnować chcą również Ukraińcy, którzy do Polski dostawali się przez białoruski Brześć.

Na potwierdzenie tych słów dziennikarze „Onetu” skontaktowali się z przedstawicielami branży, którzy we własnych firmach odczuwają już ten problem.

– Mamy 40 osób. Powiedzieli, że jeśli granica w ciągu miesiąca się nie otworzy, wszyscy wrócą do Białorusi i więcej tu nie przyjadą, bo oni żyli na dwa kraje. Na weekendy jeździli do Brześcia do rodzin. W Mińsku na monolicie czy przy murarce teraz płacą mniej więcej tyle samo, co w Polsce, a dojechać z Mińska do Warszawy to dziś koszt 200–300 euro przez Łotwę – powiedział portalowi właściciel firmy budowlanej z Lubelszczyzny.

Problemem może być również konkurencja ze strony rosyjskich firm, które oferują lepiej płatną pracę oraz brak problemów formalnych, jednak – jak wskazał jeden z rozmówców będący zawodowym kierowcom – Rosjanie, chociaż nie oczekują zbędnej papirologii, płacą za przejechane kilometry, co wymaga znacznie dłuższego dnia pracy niż w Polsce, gdzie nad Wisłą przestrzega się przepisów, a kierowcy mają zagwarantowany odpowiedni czas jazdy, postoje czy noclegi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zamknięta granica zagraża handlowi UE z Chinami i polskim firmom

Intermodal i logistyka

Zamknięta granica zagraża handlowi UE z Chinami i polskim firmom

Damian Kelman 18 września 2025

Ukraina szuka inwestora dla portu w Czarnomorsku

Intermodal i logistyka

Ukraina szuka inwestora dla portu w Czarnomorsku

Damian Kelman 20 września 2025

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Protest na granicy zawieszony do 1 marca

Biznes i przemysł

TiL. Jest pomysł na rozwiązanie problemów protestujących przewoźników

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Zamknięta granica zagraża handlowi UE z Chinami i polskim firmom

Intermodal i logistyka

Zamknięta granica zagraża handlowi UE z Chinami i polskim firmom

Damian Kelman 18 września 2025

Ukraina szuka inwestora dla portu w Czarnomorsku

Intermodal i logistyka

Ukraina szuka inwestora dla portu w Czarnomorsku

Damian Kelman 20 września 2025

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Protest na granicy zawieszony do 1 marca

Biznes i przemysł

TiL. Jest pomysł na rozwiązanie problemów protestujących przewoźników

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij