Łukasz Malinowski
Tor podejściowy do portu w Szczecinie ma zostac pogłębiony do 12, 5 metra. Obecnie tor ma jedynie 10,5 metra. Tory podejściowe w Gdyni i Gdańsku mają odpowiednio 12,7 i 16,5 (w porcie zewnętrznym). W okresie, kiedy armatorzy zamawiają coraz większe statki, porty zmuszane są do poprawiania swoich parametrów, aby móc przyjmować statki o większym zanurzeniu.
Dlatego w grudniu zeszłego roku podpisana została umowa na modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński) – etap II, strona wschodnia i zachodnia. Inwestycja jest kontynuacją zrealizowanego w latach 2000-2004 etapu I, który obejmował budowę nowych falochronów przy wyjściu z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych.
Projekt obejmuje przebudowę (modernizację) umocnień brzegowych po wschodniej i zachodniej stronie toru wodnego Świnoujście-Szczecin, na długości ok. 8 km, w tym: na odcinku ok. 4 km w Kanale Mielińskim i ok. 4 km w północnej części Kanału Piastowskiego.
Skarpy umocnień brzegowych stanowić będą jednocześnie skarpę toru wodnego, który uzyska docelową szerokość w dnie – 120 m z odpowiednimi poszerzeniami na łukach. Zagwarantowana zostanie możliwość pogłębienia toru do 12,5 m (roboty pogłębiarskie związane z osiągnięciem docelowej głębokości kanałów nie wchodzą w zakres projektu i stanowić będą przedmiot odrębnego zadania, planowanego w ramach III. etapu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin na całej jego długości).