sg
– Problem w Szczecnie i Świnoujściu dotyczy zasad naliczania wysokości opłaty rocznej za wieczyste użytkowanie terenów portowych, która jest jednym z wielu składników kalkulacji kosztów dzierżawy terenów leżących w granicach portu morskiego, którymi zarządza głównie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Stanowi on tylko kilka procent ostatecznej wysokości stawki za dzierżawę, ale w ujęciu dziesięcioletnich kosztów działalności spółek branży portowej i stoczniowej możemy mówić już o kilkudziesięciu milionach złotych – podkreśla wagę problemu marszałek województwa zachodniopomorskiego.
– Na dzień dzisiejszy w czterech portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej stosowane są mocno zróżnicowane opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego działek gruntu w granicach portów morskich. W przypadku Szczecina i Świnoujścia, spółki portowe wnoszą opłaty od nieruchomości w wysokości 3 procent. Spółki portowe Trójmiasta płacą stawkę dziesięciokrotnie niższą, tj. 0,3 procent – wyjaśnia Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.
Ile zatem powinny wynosić opłaty portowe? – Trudno wskazywać konkretną wielkość, jaką powinny porty wnosić. Naszym dążeniem jest jednak, aby wobec szczecińskich i świnoujskich spółek portowych zastosować te same przepisy, co wobec trójmiejskich. Obecne różnice przekładają się na kilkaset zł rocznie dla jednej tylko spółki, co niewątpliwie utrudnia planowanie rozwoju działalności, a czasem oznacza po prostu „być albo nie być” danej spółki – przyznaje prezes portów.
Olgierd Geblewicz proponuje zrównanie stawek w dół i dostosowanie ich wysokości do stawek obowiązujących w Pomorskiem: – Jako marszałek województwa stoję na stanowisku zachowania jednolitych dla wszystkich portów zasad naliczania opłat w wysokości 0,3 proc. – zaznacza.
Decyzja co do wysokości stawek za wieczyste użytkowanie gruntów znajdujących się na terenach portowych należy do rządu. – Jestem zdania, że tym problemem szybko powinny się uporać resorty finansów i transportu. Oczekuję jasnej legislacji w tej sprawie, czytelnych wytycznych co do wysokości stawek – podkreśla marszałek Geblewicz. – Wszelkie wątpliwości związane ze stosowaniem przepisów obowiązującego prawa może rozwiać również stosowne rozporządzenie ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej porządkujące wszystkie dotychczas sporne kwestie związane z interpretacją prawa, odnoszące się do stawek podatku za wieczyste użytkowanie terenów portowych – dodaje.