Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Zachodniopomorskie: Władze województwa i zarząd portów chcą 0,3-proc. stawki za dzierżawę gruntów

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
11-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Zachodniopomorskie: Władze województwa i zarząd portów chcą 0,3-proc. stawki za dzierżawę gruntów
Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście
Dzierżawcy terenów portowych w portach w Szczecinie i Świnoujściu płacą 10-krotnie więcej niż firmy działające w portach w Gdańsku i Gdyni. Takie stawki zniechęcają do inwestycji i mogą blokować rozwój portów. – Uważam, że nie powinno być takich dysproporcji, krótko mówiąc: jeden kraj – jedne stawki – mówi portalowi „rynekinfrastruktury.pl” Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

– Problem w Szczecnie i Świnoujściu dotyczy zasad naliczania wysokości opłaty rocznej za wieczyste użytkowanie terenów portowych, która jest jednym z wielu składników kalkulacji kosztów dzierżawy terenów leżących w granicach portu morskiego, którymi zarządza głównie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Stanowi on tylko kilka procent ostatecznej wysokości stawki za dzierżawę, ale w ujęciu dziesięcioletnich kosztów działalności spółek branży portowej i stoczniowej możemy mówić już o kilkudziesięciu milionach złotych – podkreśla wagę problemu marszałek województwa zachodniopomorskiego.

– Na dzień dzisiejszy w czterech portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej stosowane są mocno zróżnicowane opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego działek gruntu w granicach portów morskich. W przypadku Szczecina i Świnoujścia, spółki portowe wnoszą opłaty od nieruchomości w wysokości 3 procent. Spółki portowe Trójmiasta płacą stawkę dziesięciokrotnie niższą, tj. 0,3 procent – wyjaśnia Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.

 

Ile zatem powinny wynosić opłaty portowe? – Trudno wskazywać konkretną wielkość, jaką powinny porty wnosić. Naszym dążeniem jest jednak, aby wobec szczecińskich i świnoujskich spółek portowych zastosować te same przepisy, co wobec trójmiejskich. Obecne różnice przekładają się na kilkaset zł rocznie dla jednej tylko spółki, co niewątpliwie utrudnia planowanie rozwoju działalności, a czasem oznacza po prostu „być albo nie być” danej spółki – przyznaje prezes portów.

 

Olgierd Geblewicz proponuje zrównanie stawek w dół i dostosowanie ich wysokości do stawek obowiązujących w Pomorskiem: – Jako marszałek województwa stoję na stanowisku zachowania jednolitych dla wszystkich portów zasad naliczania opłat w wysokości 0,3 proc. – zaznacza.

 

Decyzja co do wysokości stawek za wieczyste użytkowanie gruntów znajdujących się na terenach portowych należy do rządu. – Jestem zdania, że tym problemem szybko powinny się uporać resorty finansów i transportu. Oczekuję jasnej legislacji w tej sprawie, czytelnych wytycznych co do wysokości stawek – podkreśla marszałek Geblewicz. – Wszelkie wątpliwości związane ze stosowaniem przepisów obowiązującego prawa może rozwiać również stosowne rozporządzenie ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej porządkujące wszystkie dotychczas sporne kwestie związane z interpretacją prawa, odnoszące się do stawek podatku za wieczyste użytkowanie terenów portowych – dodaje.

 

 

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 29 czerwca 2023

Na co 330 mln zł pożyczki dla portu Port Szczecin-Świnoujście?

Biznes i przemysł

Porty Szczecin i Świnoujście: Rozbudowa na dobrej drodze

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 29 czerwca 2023

Na co 330 mln zł pożyczki dla portu Port Szczecin-Świnoujście?

Biznes i przemysł

Porty Szczecin i Świnoujście: Rozbudowa na dobrej drodze

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5