Rynek Infrastruktury: Statki o jakim największym zanurzeniu wpływają obecnie do portów w Szczecinie i Świnoujściu?
Wojciech Sobecki, Rzecznik Prasowy ZMPSiŚ: W tej chwili do portu wpływają statki o zanurzeniu 13,2 metra, natomiast chcielibyśmy, aby w przyszłości mogły tutaj wpływać największe statki pływające po Bałtyku, czyli takie o zanurzeniu 15 metrów.
Czy planujecie Państwo w przyszłości rozbudowę portów?
- Specyfika działalności portowej polega na tym, że plany rozwoju portu tworzy się z wyprzedzeniem kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu lat. Efekty tego, co planujemy dzisiaj, będzie można oglądać dopiero za jakiś czas. Obserwując rynek żeglugowy na świecie widzimy, że armatorzy budują coraz większe jednostki i musimy się, również jako port, do tego dostosować, żeby móc takie jednostki przyjmować. Dlatego dążymy do tego, aby jedyną przeszkodą w przyjmowaniu dużych statków do naszych portów była przeszkoda naturalna, jaką są cieśniny duńskie. To one bowiem limitują wielkość zanurzenia statku jaki może wpłynąć na Bałtyk.
Czy Gazociąg Północny, którego budowa rozpoczęła się w zeszłym tygodniu, stanowi zagrożenie dla portów w Szczecinie i Świnoujściu?
- Naszym zdaniem tylko naturalna przeszkoda może stanowić dla nas wskaźnik tego, jakie statki możemy przyjmować. Żadna sztuczna budowla, jak Gazociąg Północny, nie powinna stanowić takiej przeszkody. Dlatego podkreślamy, że na dzień dzisiejszy gazociąg nie jest dla nas zagrożeniem, ponieważ w tym momencie jego ułożenie nie stanowi zagrożenia dla portu w Świnoujściu. Natomiast w przyszłości, kiedy porty będą chciały się rozwijać – to będzie dla nas problem. Stąd nasze stanowisko, że należy gazociąg zagłębić w dnie morskim.