Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Kanał Panamski. Dramat 500 rodzin. Mają stracić domy przez budowę zapory

Dalej Wstecz
Autor:

GR

Data publikacji:
18-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Kanał Panamski. Dramat 500 rodzin. Mają stracić domy przez budowę zapory
for. PixabayZdjęcie ilustracyjne
Około 500 rodzin stoi w obliczu zatopienia swoich domów w związku z planowaną budową zapory na rzece Indio w Panamie.

Wraz ze wzrostem ruchu na Kanale Panamskim, przedłużające się susze utrudniały jego działanie. W 2023 r. susza spowodowana w dużej mierze zjawiskiem pogodowym El Niño zmusiła Panamski Zarząd Kanału (ACP) do zmniejszenia liczby statków przepływających przez ten szlak wodny po raz pierwszy w historii. Dzienna liczba przepływów spadła z maksymalnej przepustowości 37 do 22. Wzrost temperatur może prowadzić do silniejszych zjawisk El Niño.

Problemy trwały do pierwszych miesięcy 2024 r., kiedy poziom wody w systemie kanałowym osiągnął historycznie niski poziom, a trasa między Oceanem Spokojnym a Oceanem Atlantyckim działała z wykorzystaniem zaledwie 63% swojej normalnej przepustowości.

- Susza i ograniczenia nie tylko wpłynęły na dochody Panamy, ale też zmusiły firmy żeglugowe do poszukiwania alternatywnych tras, w tym Kanału Sueskiego, ze wzrostem kosztów, opóźnieniami i emisją dwutlenku węgla. W obliczu niepewnych prognoz dotyczących przyszłych susz i opadów deszczu, przedstawiono plan zwiększenia pojemności wodnej kanału poprzez budowę zapory w celu utworzenia zbiornika na rzece Indio o powierzchni około 4600 hektarów - informuje portal opendemocracy.net.

Problem ma rozwiązać zapora na rzece Indio. Budowa planowanej zapory, która nie uzyskała jeszcze zgody dotkniętych nią społeczności, ma rozpocząć się w 2027 r. i potrwa cztery lata, a następnie dwa lata zajmie napełnienie zbiornika. Szacuje się, że tama będzie kosztować 1,5 mld USD, a dodatkowe 400 mln USD ma zostać przeznaczone na odszkodowania dla przesiedlonych mieszkańców i projekty społeczne.

- Szacujemy, że około 2000 obywateli może zostać bezpośrednio dotkniętych tym projektem, chociaż cały obszar rzeki Indio liczy około 12 000 osób” - powiedział niedawno na konferencji prasowej administrator ACP, Ricaurte Vásquez.

W dorzeczu Indio mieszka około 12 000 osób, z których większość utrzymuje się z upraw polowych. Wszyscy zostaną dotknięci budową tamy, niezależnie od tego, czy ich domy zostaną zalane, chociaż większość prawdopodobnie będzie uprawniona do odszkodowania.

- Powiedz prezydentowi, żeby zostawił nas w spokoju. Czy on wie, co stracimy: ziemię, plony, domy? Martwimy się” - mówi dla portalu opendemocracy.net Elizabeth Delgado, mieszkanka Limón de Chagres, społeczności na brzegach rzeki Indio, która jest celem planowanego projektu budowy zapory. Wzdłuż rzeki Delgado i około 500 innych rodzin stoi w obliczu zatopienia swoich domów.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Porty w Kanale Panamskim bez chińskiego operatora

Intermodal i logistyka

Porty w Kanale Panamskim bez chińskiego operatora

Damian Kelman 05 marca 2025

Kanał Panamski chce walczyć z suszą. Powstanie jezioro

Intermodal i logistyka

Kanał Panamski chce walczyć z suszą. Powstanie jezioro

GR, rynekinfrastruktury.pl 01 marca 2025

Co z przyszłością Kanału Panamskiego? Ważna deklaracja Panamy

Intermodal i logistyka

Co z przyszłością Kanału Panamskiemu? Prezydent Panamy bez ogródek

Intermodal i logistyka

Kanał Panamski ogranicza ruch przez zmiany klimatu

Inżynieria i innowacje

Zmiany klimatyczne ograniczyły przepustowość Kanału Panamskiego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Porty w Kanale Panamskim bez chińskiego operatora

Intermodal i logistyka

Porty w Kanale Panamskim bez chińskiego operatora

Damian Kelman 05 marca 2025

Kanał Panamski chce walczyć z suszą. Powstanie jezioro

Intermodal i logistyka

Kanał Panamski chce walczyć z suszą. Powstanie jezioro

GR, rynekinfrastruktury.pl 01 marca 2025

Co z przyszłością Kanału Panamskiego? Ważna deklaracja Panamy

Intermodal i logistyka

Co z przyszłością Kanału Panamskiemu? Prezydent Panamy bez ogródek

Intermodal i logistyka

Kanał Panamski ogranicza ruch przez zmiany klimatu

Inżynieria i innowacje

Zmiany klimatyczne ograniczyły przepustowość Kanału Panamskiego

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5