Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Powstała Śląsko-Małopolska Dolina Wodorowa

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
01-02-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GZM

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Powstała Śląsko-Małopolska Dolina Wodorowa
fot. GZM
Wodór ma być paliwem przyszłości w transporcie i energetyce. Upowszechnianie tego paliwa jest celem powołanej właśnie Śląsko-Małopolskiej Doliny Wodorowej. Wśród jej członków są przedstawiciele samorządów, uczelni wyższych, spółek paliwowych i energetycznych, a także Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Ten ostatni podmiot szczególnie liczy na wykorzystanie wodoru m.in. w transporcie zawodowym – do zasilania autobusów komunikacji miejskiej, ale także w energetyce i ciepłownictwie.

– Celem stowarzyszenia jest wspieranie rozwoju gospodarki wodorowej oraz dążenie do zbudowania gałęzi śląsko-małopolskiego przemysłu wodorowego, w tym opartego o produkcję wodoru w procesie elektrolizy z wykorzystaniem energii produkowanej z instalacji OZE oraz jego wykorzystanie w energetyce, w tym cieplnej, transporcie i infrastrukturze oraz przemyśle – mówi cytowany w komunikacie Mirosław Skibski, dyrektor katowickiego oddziału Agencji Rozwoju Przemysłu, która będzie koordynować prace nowo powstałej Doliny Wodorowej.

Jak wskazano, wykorzystanie wodoru jako magazynu energii z OZE, może przyspieszyć zwiększenie udziału „zielonej energii” w krajowym miksie energetycznym, zwiększając stabilność energii z tych źródeł.

– Technologia wodorowa jest dla nas tym rodzajem innowacji, dzięki której nasz region w dobie transformacji energetycznej, a więc i restrukturyzacji gospodarczej, może rozwinąć się i wyspecjalizować w nowej branży – powiedział Henryk Borczyk, wiceprzewodniczący zarządu GZM. Jak wyjaśnił, dzięki zaangażowaniu w prace z tego obszaru już na teraz, region ma szansę stać się liderem w tym obszarze.

– Metropolia będzie też wkrótce jednym z pierwszych regionów w Polsce, gdzie regularne linie komunikacji miejskiej będą obsługiwane przez autobusy zasilane właśnie wodorem. To szczególne istotne, ponieważ nasz obszar jest bardzo zróżnicowany, co wpływa na charakter linii autobusowych – jedne jeżdżą na bardzo długich trasach, a inne na krótszych w pętli. To powoduje, że na jednych lepiej będą się sprawdzać autobusy bateryjne, a na innych autobusy wodorowe – wyjaśnia przedstawiciel GZM.

W obu przypadkach – autobusów bateryjnych i wodorowych – można mówić o autobusach elektrycznych. Różnica tkwi w sposobie zasilania. Autobusy bateryjne są wyposażone w ładowane akumulatory, natomiast wodorowe mają na pokładzie „mini elektrownię” – zachodząca reakcja chemiczna wodoru powoduje, że w ogniwie paliwowym produkowany jest prąd, który zasila autobus.

Jak podkreślono, właśnie dzięki tej specyfice autobusy wodorowe kursujące na dużych odległościach nie wymagają tak rozbudowanej sieci ładowarek jak ma to miejsce w przypadku pojazdów na baterie litowo-jonowe. Czas tankowania autobusu na wodór jest porównywalny z czasem tankowania zwykłego autobusu, a jedno tankowanie pozwoli przejechać od ok. 350 do ok. 400 km. Dla porównania ładowanie autobusu na baterie trwa ok. 1-2 godziny i pozwala na przejechanie ok. 200 km.

Wcześniej Doliny Wodorowe powstały już m.in. na Dolnym Śląsku i Podkarpaciu i w Wielkopolsce.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wodór popłynie w sieci dystrybucyjnej PSG

Inżynieria i innowacje

Wodór popłynie w sieci dystrybucyjnej PSG

Mikołaj Kobryński 28 lipca 2023

PE przyjął AFIR. Przybędzie stacji ładowania pojazdów elektrycznych?

Drogi i autostrady

ORLEN: 15 tys. stacji ładowania pojazdów elektrycznych do 2030 roku

Biznes i przemysł

Zobacz również:

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Intermodal i logistyka

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Mikołaj Kobryński 10 maja 2023

Przyszłość gospodarki wodorowej i biopaliw w Polsce według PKN Orlen

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Wodór popłynie w sieci dystrybucyjnej PSG

Inżynieria i innowacje

Wodór popłynie w sieci dystrybucyjnej PSG

Mikołaj Kobryński 28 lipca 2023

PE przyjął AFIR. Przybędzie stacji ładowania pojazdów elektrycznych?

Drogi i autostrady

ORLEN: 15 tys. stacji ładowania pojazdów elektrycznych do 2030 roku

Biznes i przemysł

Zobacz również:

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Intermodal i logistyka

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Mikołaj Kobryński 10 maja 2023

Przyszłość gospodarki wodorowej i biopaliw w Polsce według PKN Orlen

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5