Ekspresowa siódemka w okolicach Ostródy powstaje na trudnym podłożu. Grunty słabonośne zalegają tam do głębokości nawet kilkunastu metrów. Konstrukcji przyszłej trasy ekspresowej nic jednak nie zagraża. Podłoże zostało wzmocnione przy użyciu kolumn DSM o rekordowej średnicy wynoszącej 2,4 m. To pierwsze zastosowanie wielkośrednicowych kolumn DSM w Polsce, które istotnie skróciło czas realizacji.
Chodzi o odcinek przyszłej drogi ekspresowej S7 Ostróda Północ – Ostróda Południe. To fragment o długości ok. 9,5 km realizowany w złożonych warunkach gruntowych. W celu zabezpieczenia stateczności oraz podparcia nasypu drogowego firma Geo-Ekspert sp. z o.o. zaprojektowała wielkowymiarowy blok z kolumn DSM wg rozwiązania autorskiego G. Horodeckiego. Konstrukcję tą wykonała firma Keller stosując kolumny DSM o rekordowej średnicy wynoszącej 2,4 m.
Zastosowanie innowacyjnych w skali kraju kolumn wielkośrednicowych miało na celu zwiększenie wydajności robót i przyśpieszenia realizacji skomplikowanych prac. Mowa tu o nawet trzykrotnym skróceniu czasu wykonania w porównaniu do dotychczas stosowanych rozwiązań na rynku geotechnicznym.
Rekordowe zastosowanie
Kolumny DSM zastosowane pod Ostródą miały średnicę 2,4 m. Dla porównania, dotychczas ich maksymalne parametry w Polsce to od 60 do 160 cm.
Keller Polska Sp. z o.o. należąca do Keller Group plc, wiodącego koncernu międzynarodowego w zakresie geotechniki, posiada doświadczenie w stosowaniu takich średnic na świecie. Wielkośrednicowe kolumny DSM wykorzystuje się do efektywnego konstruowania dużych bloków wzmocnionego gruntu dla posadowienia m.in. zbiorników gazu i oleju, budynków kubaturowych, ale również jako zabezpieczenie przeciwko skutkom trzęsień ziemi.
W przypadku zadania pod Ostródą, wyzwaniem, a zarazem osiągnięciem, była nie tylko średnica kolumn, ale również ich długość sięgająca 18 metrów. Specjalistyczne zestawy maszyn
Zastosowanie kolumn o średnicy 2,4 m wymagało użycia odpowiedniej palownicy, której parametry sprostały wymaganiom tej technologii. Ponadto wielu modyfikacji wymagał zestaw urządzeń mieszająco-pompujących stosowanych w DSM. Specjalnie dla realizacji prac na trasie S7 zostało zaprojektowane i wykonane mieszadło DSM o średnicy 2,4m.
Prace związane ze wzmacnianiem podłoża na ekspresowej siódemce przy użyciu wielkośrednicowych kolumn DSM trwały ok. 1,5 miesiąca. Były prowadzone wiosną tego roku.
Droga bliska finału
Generalnym wykonawcą odcinka S7 Ostróda Północ – Ostróda Południe jest konsorcjum Budimex i Ferrovial. Kontrakt jest wart prawie 984 mln zł. Powstanie droga ekspresowa z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu. Na trasie powstaną dwa węzły: Ostróda Północ i Ostróda Południe. Wybudowane będą także obiekty inżynierskie i urządzenia ochrony środowiska. Droga ma być oddana do użytku w grudniu tego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.