Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Roboty niezbędne w budownictwie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
01-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Roboty niezbędne w budownictwie
Fot. Lukasz Malinowski
Na polskich i europejskich budowach brakuje dziesiątek tysięcy pracowników. Dla branży to kolosalny problem. Jego rozwiązaniem może być oczywiście ściąganie robotników spoza Polski czy UE, ale wiele firm ogromne nadzieje pokłada w automatyzacji i robotyzacji prac. Jedną jest z nich jest Budimex, który postawił na stworzenie specjalnego robota budowlanego.

Pod koniec października w Krakowie przyglądaliśmy się testom robota budowlanego, którego powstanie jest współfinansowane przez Budimex. Powstaje on w ramach dofinansowanego przez Unię Europejską projektu badawczego CONCERT. Z punktu widzenia firmy pierwsze testy wypadły pomyślnie.

Roboty niezbędne

Obecnie na polskich budowach brakuje ok. 60 tys. pracowników, co jest dla branży ogromnym wyzwaniem. W ostatnich latach stale rosnącą grupą pracowników byli obywatele Ukrainy, ale agresja Rosji na to państwo sprawiła, że wielu mężczyzn pracujących na polskich budowach wróciła do swojego kraju. Firmy starają się wprawdzie pozyskiwać pracowników z innych państw, ale zadania nie ułatwia obecna polityka migracyjna. O tym, że będzie to jedno z głównych wzywań dla nowego rządu mówią już od jakiegoś czasu organizacje branżowe.

– Jak każda firma budowlana zmagamy się z wyzwaniami związanymi ze starzejącym się społeczeństwem oraz niedoborem siły roboczej. Skonstruowanie tej maszyny to nasza odpowiedź na realia rynku pracy. Chcemy zbudować fundament pod wykorzystanie cobotów (collaborative robot – robotów współpracujących) w budownictwie. Zakładamy, że o szerszej robotyzacji możemy mówić w horyzoncie 5-10 lat, w zależności od tego jak intensywnie firmy z branży robotycznej będą odpowiadać na potrzeby budowlanki. Chcemy być liderem tej przemiany i wiarygodnym parterem dla podmiotów specjalizujących się w tworzeniu robotów – zaznacza Marek Klusek, dyrektor działu innowacji w Budimex.

Roboty są więc szansą na zmniejszenie narastającej luki kadrowej. Ich wykorzystanie to jednak nie tylko możliwość zastąpienia ludzi przy wykonywaniu niektórych czynności, ale także droga do utrzymania efektywności starszych pracowników. Co więcej roboty mogą np. funkcjonować jako trzecia zmiana na którą obecnie wykonawcy nie mogą sobie pozwolić i w nocy przygotowywać front robót dla kolejnych „ludzkich” ekip.

Droga to automatyzacji

– Naszym celem jest oczywiście pełna automatyzacja, ale na to będziemy musieli jeszcze poczekać. To co jest w tym projekcie istotne to to, że mamy rzeczywiste połączenie nauki i biznesu, które zaowocowało konkretnym rozwiązaniem. Przez ostatni tydzień testowaliśmy robota w Krakowie i ten sprawdzian wypadł pozytywnie. Kolejne prace na budowie z wykorzystaniem nowego urządzenia planujemy na wiosnę. Będziemy starali znaleźć się dla niego inne środowisko – zaznacza Klusek.

– W automatyzacji pracy i wykorzystaniu robotów widzimy duży potencjał. Zakładamy, że pojazd będzie się mógł samodzielnie przemieścić do miejsca pracy i będzie tam wykonywał bez zmęczenia i przerw zadania, z którymi w takim tempie nie radzi sobie człowiek. Trzeba pamiętać, że testujemy rozwiązanie dużo bardziej zaawansowane niż roboty, które znamy np. z fabryk, w których wykonywane są powtarzalne czynności w całkowicie kontrolowanym otoczeniu. Tutaj mamy nie tylko liczne przeszkody i urządzenie, które musi się między nimi samodzielnie poruszać, ale i duże zapylenie – tłumaczy Klusek. Wskazuje przy tym, że maszyna nie ma większego problemu np. z wierceniem w suficie, a dla człowieka każde zadanie wymagające długotrwałego utrzymania rąk w górze jest sporym wyzwaniem. Na efektywność robota nie wpływa także konieczność wykonywania powtarzalnych i żmudnych zadań, która w przypadku człowieka może prowadzić nie tylko do zmęczenia, ale i frustracji pociągającej za sobą spadek jakości działania.


Przedstawiciel Budimexu zwraca także uwagę na to, że roboty docelowo mogą także doprowadzić do dalszego zwiększenia bezpieczeństwa na budowach i będą mogły np. ostrzegać pracowników przed sytuacjami niebezpiecznymi.

Współpraca z maszyną

Zachowanie bezpieczeństwa na placu budowy to jedno, ale dużo większym wyzwaniem jest zapewnienie sprawnej współpracy pomiędzy człowiekiem i maszyną. Obecnie to ludzi sprawują nadzór, ale wraz z rosnąca samodzielnością robotów ekipy budowlane będą musiały wypracować nowe schematy i zasady działania.

– Niezwykle istotna jest dla nas współpraca pomiędzy człowiekiem a robotem. To ciągle jest maszyna, która wymaga inspekcji i nadzoru ze strony człowieka. Oczywiście chcemy, żeby w przyszłości działała autonomiczne i pewne prace już może tak prowadzić, ale ciągle potrzebna jest obecność pracownika. Już teraz musimy się jednak nauczyć jak z takimi urządzeniami współpracować. Jak wyznaczać im zadnia, jak przygotować plac budowy, jak wykorzystać BIM i to co tworzymy na etapie projektowania – mówi Nikos Tsagarakis, project manager z CONCERT.

– Jest dla nas oczywiste, że w pierwszej kolejności roboty takie jak ten przejmą łatwe i powtarzalne prace. To nie tylko będzie ułatwieniem na budowie, ale też pozwoli, co niezwykle istotne przy ograniczonej liczbie siły roboczej, skoncentrować się pracownikom na bardziej wymagających i twórczych zadaniach. To jest droga do zwiększania efektywności i utrzymania tempa prac na budowach – podkreśla Tsagarakis.

W przyszłości roboty będą musiały się także nauczyć tego jak współpracować pomiędzy sobą i wykonywać zdecydowanie bardziej skomplikowane zadania. Zdaniem Budimexu od robotyzacji prac nie ma jednak ucieczki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budimex z szansą na zagraniczne kontrakty warte 8 mld zł

Biznes i przemysł

Budimex z szansą na zagraniczne kontrakty warte 8 mld zł

Elżbieta Pałys 30 października 2023

Budimex: Robot budowlany na testach w Krakowie

Inżynieria i innowacje

Budimex: Robot budowlany na testach w Krakowie

Łukasz Malinowski 28 października 2023

Budimex oficjalnie rozpoczął budowę na pierwszym kontrakcie w Słowacji

Drogi i autostrady

Budimex: Obecność na trzech rynkach to bardzo dużo

Intermodal i logistyka

Budimex: Obecność na trzech rynkach to bardzo dużo

Łukasz Malinowski 04 października 2023

Budimex blisko dwóch dużych kontraktów kolejowych

Intermodal i logistyka

Budimex blisko dwóch dużych kontraktów kolejowych

Jakub Madrjas 05 października 2023

Budimex zakończył budowę Muzeum Historii Polski

Inżynieria i innowacje

Budimex zakończył budowę Muzeum Historii Polski

inf. pras. budimex 03 października 2023

Zobacz również:

Budimex z szansą na zagraniczne kontrakty warte 8 mld zł

Biznes i przemysł

Budimex z szansą na zagraniczne kontrakty warte 8 mld zł

Elżbieta Pałys 30 października 2023

Budimex: Robot budowlany na testach w Krakowie

Inżynieria i innowacje

Budimex: Robot budowlany na testach w Krakowie

Łukasz Malinowski 28 października 2023

Budimex oficjalnie rozpoczął budowę na pierwszym kontrakcie w Słowacji

Drogi i autostrady

Budimex: Obecność na trzech rynkach to bardzo dużo

Intermodal i logistyka

Budimex: Obecność na trzech rynkach to bardzo dużo

Łukasz Malinowski 04 października 2023

Budimex blisko dwóch dużych kontraktów kolejowych

Intermodal i logistyka

Budimex blisko dwóch dużych kontraktów kolejowych

Jakub Madrjas 05 października 2023

Budimex zakończył budowę Muzeum Historii Polski

Inżynieria i innowacje

Budimex zakończył budowę Muzeum Historii Polski

inf. pras. budimex 03 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5