Partner serwisu
Polityka i prawo

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
03-08-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Dziennik Gazeta Prawna

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?
fot. Zarząd Portu Morskiego Elbląg
Powstały za blisko 2 mld zł przekop Mierzei Wiślanej na razie nie spełnia przewidywanej roli z racji niedostatecznych parametrów żeglugowych elbląskiego portu morskiego. Odpowiedzialnością za pogłębienie odcinka toru wodnego o długości zaledwie poniżej 1 kilometra przerzucali się samorządowcy i rząd. Sytuacja wydawała się patowa, ale pojawiło się światełko w tunelu.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk poinformował, że rząd zrealizuje pogłębienie odcinka kanału żeglugowego w porcie morskim w Elblągu. Inwestycja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał powstały w wyniku przekopania Mierzei Wiślanej. Przekop jest bowiem dostosowany do ruchu jednostek o 4,5-metrowym zanurzeniu, podczas gdy elbląski port morski zapewnia możliwość ruchu statków o zanurzeniu na poziomie zaledwie 2,2 metra.

Trzeba tu dodać, że i głębokość na poziomie 4,5 metra nie jest czymś imponującym. Niedawno zrealizowano pogłębienie toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina do 12,5 metra, z kolei do portów morskich w Trójmieście wpływają jednostki o zanurzeniu na poziomie 15 metrów. Nie oznacza to, że inwestycja w Elblągu nie jest zasadna. Przeciwnie, skoro dużym kosztem wykonano przekop, trzeba postawić kropkę nad i, aby nie doprowadzić do zmarnotrawienia poniesionych wydatków.

– Zrobimy to pogłębienie. Nabrzeża w dużej mierze nie należą do Elbląga, tylko do prywatnych operatorów. Miasto ma niewiele tego portu. Reszta została jakiś czas temu sprzedana. Niebawem podpiszemy umowy z operatorami na dofinansowanie wzmocnienia nabrzeży i rozpoczniemy proces pogłębiania – mówi cytowany przez “Dziennik Gazetę Prawną” wiceminister Gróbarczyk. Nie uszczegółowił jednak, w jakim modelu finansowym i prawnym zrealizowana zostanie kluczowa dla Elbląga inwestycja. Nie ma też na razie oficjalnego stanowiska resortu w tej sprawie. – Nie mogę potwierdzić tej decyzji. Myślę, że będziemy to odrębnie komunikować – stwierdził Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

Spór rządu i samorządu o dokapitalizowanie spółki miejskiej

Wcześniej rząd deklarował, że mógłby wspomóc inwestycje w elbląskim porcie morskiej poprzez dokapitalizowanie zarządzającej nim miejskiej spółki kwotą 100 mln zł. – Chcielibyśmy, żeby Elbląg ponownie był miastem portowym, bo jest to olbrzymia szansa dla całego regionu elbląskiego, dla Żuław – powiedział wówczas Andrzej Śliwka, wiceminister aktywów państwowych. Oznaczałoby to jednocześnie, że państwo stałoby się jej większościowym udziałowcem, na co nie chcieli się zgodzić samorządowcy. – Port to nasze dobro, nasz kapitał i gwarancja rozwoju. Nie pozwólmy sobie tego odebrać – mówił Witold Wróblewski, prezydent Elbląga.

Marek Gróbarczyk ocenił wówczas, że porozumienie z władzami miasta jest niemożliwe. Władze miasta zleciły natomiast ekspertyzę prawną, której konkluzją było uznanie, że zadanie powinien zrealizować Urząd Morski w Gdyni. Samorząd miejski zapowiedział skierowanie sporu na ścieżkę sądową. Wszystko wskazuje jednak na to, że groźba wieloletniego procesu została w tym momencie oddalona. – Bardzo nas cieszy ta decyzja. Mamy odpowiednie nabrzeża do przyjmowania statków towarowych i pasażerskich, brakowało nam jedynie możliwości dopłynięcia do portu. Jeżeli więc rząd pogłębi tor wodny do końca, to będziemy mogli w pełni wykorzystać nasze możliwości – komentuje prezydent Wróblewski.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk: Wojciech Makieła nowym wiceprezesem

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Warmińsko-mazurskie: Radni wzywają rząd do działań ws. elbląskiego portu

Intermodal i logistyka

Warmińsko-mazurskie: Radni wzywają rząd do działań ws. elbląskiego portu

Mikołaj Kobryński 07 czerwca 2023

Urząd Morski w Gdyni: W przyszłym roku pogłębienie przekopu. A co z portem?

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk: Wojciech Makieła nowym wiceprezesem

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Warmińsko-mazurskie: Radni wzywają rząd do działań ws. elbląskiego portu

Intermodal i logistyka

Warmińsko-mazurskie: Radni wzywają rząd do działań ws. elbląskiego portu

Mikołaj Kobryński 07 czerwca 2023

Urząd Morski w Gdyni: W przyszłym roku pogłębienie przekopu. A co z portem?

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5