Posłowie z Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego chcą zwiększenia dopuszczalnej długości i masy ciężarówek z ekologicznym napędem. Ma to być zachęta do korzystania z bezemisyjnych rozwiązań w transporcie.
Posłowie do PE z Komisji Transportu i Turystyki przyjęli w środę stanowisko w sprawie rewizji przepisów dotyczących wagi i wymiarów w transporcie drogowym. Większość posłów opowiedziała się za zmianą limitów wagi i wymiarów dla samochodów ciężarowych i autobusów w międzynarodowym transporcie drogowym. Zmiany miałyby dotyczyć pojazdów bezemisyjnych.
Zwiększenie dopuszczalnej długości oraz masy tych pojazdów o 4 tony miałoby zrekompensować przestrzeń i wagę związaną z koniecznością montowania akumulatorów lub ogniw wodorowych, a jednocześnie umożliwić dodatkową ładowność. Dzięki takiemu rozwiązaniu bezemisyjne ciężarówki i autobusy byłyby bardziej konkurencyjne w stosunku do pojazdów z tradycyjnym napędem. Jednocześnie montaż ekologicznych napędów nie odbywałby się kosztem zmniejszenia przestrzeni w kabinie pojazdu, a tym samym ograniczenia komfortu kierowcy.
Ten kierunek działań ma zachęcić branżę transportu drogowego do wybierania bardziej ekologicznych rozwiązań. Dopuszczenie do ruchu cięższych i dłuższych pojazdów ograniczyłoby jednocześnie ich liczbę na drogach.
– Pojazdy bezemisyjne muszą stać się podstawą transportu drogowego, jeśli sektor ten ma osiągnąć swoje cele w zakresie dekarbonizacji. Nowe przepisy stworzą realne zachęty dla przedsiębiorstw do przestawienia się na bezemisyjne samochody ciężarowe oraz sprawią, że drogowy ruch towarowy będzie bardziej zrównoważony i bezpieczny. Chcemy mieć pewność, że ten sam ładunek może być przewożony przy użyciu mniejszej liczby pojazdów, mniejszej liczby przejazdów i zmniejszonej emisji. Proponujemy również usprawnienie korzystania z megaciężarówek wraz z oceną ich wpływu na bezpieczeństwo drogowe, infrastrukturę, współpracę modalną i środowisko – powiedziała cytowana w komunikacie sprawozdawczyni PE Isabel García Muñoz.
Kraje unijne mogą zezwalać na ruch po niektórych drogach megaciężarówek, przekraczających dopuszczalne limity długości i wagi dłuższe i cięższe niż limity UE. Warunkiem jest ocena wpływu dopuszczenia ruchu takich pojazdów na bezpieczeństwo ruchu drogowego, infrastrukturę czy środowisko.
Europosłowie z komisji transportu zaproponowali stworzenie unijnego oznakowania długości megaciężarówek – ma to m.in. poprawić bezpieczeństwo. Stwierdzili również, że Komisja powinna utworzyć portal internetowy, gdzie będzie można znaleźć informacje dotyczące limitów masy i długości pojazdów w poszczególnych krajach UE oraz wykaz dróg, na których dopuszczony jest ruch pojazdów o nietypowych parametrach.
Teraz projekt stanowiska trafi pod głosowanie wszystkich posłów do Parlamentu Europejskiego, co nastąpi najpewniej w marcu tego roku. Dalszym procedowaniem zajmie się już nowy Parlament, który zostanie wybrany w tym roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.