Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

D. Tusk: Repolonizacja ruszyła na serio!

Dalej Wstecz
Partner działu

WKB

Data publikacji:
13-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
D. Tusk: Repolonizacja ruszyła na serio!
fot. X / Kancelaria Premiera
Premier Donald Tusk w wystąpieniu przed posiedzeniem Rady Ministrów 13 maja wskazał, że repolonizacja ruszyła na serio. Zapowiedział ponadto, że rząd będzie czynił kolejne kroki, by w przyszłości jeszcze bardziej chronić polskich wykonawców i dostawców w przetargach publicznych.

Szef Rady Ministrów odniósł się w ten sposób do swoich zapowiedzi z połowy kwietnia, gdy podczas Europejskiego Forum Nowych Idei zadeklarował ochronę krajowych przedsiębiorców.

Pierwszy przykłady repolonizacji

W wystąpieniu przed wtorkowym posiedzeniem Rady Ministrów, Donald Tusk stwierdził, że być może słowo „repolonizacja” nie brzmi najatrakcyjniej, jednakże „ruszyła na serio”.

– W praktyce zastosowaliśmy się do tego, do czego zobowiązałem podległe nam instytucje. Chodzi o takie działania, które będą dawały dużo większe szanse polskim firmom w przetargach i będą stawiały polskich wykonawców i dostawców w dużo lepszej pozycji. Niektórzy wmawiali nam, że to jest niemożliwe. Dziękuję ministrom, że zdecydowaliśmy się zastosować interpretację wynikającą z werdyktu TSUE zanim ustawa, która domknie proces legislacyjny, weszła w życie – oznajmił premier.

Tusk przytoczył pierwsze przypadki, w których w polskich przetargach publicznych zastosowano się do werdyktu TSUE. Jest to budowa ponad 16-kilometrowego odcinka A2 w województwie lubelskim – od węzła Białą Podlaska do miejscowości Kijowiec, a także największy w historii przetarg na modernizację linii kolejowej o wartości 6 mld zł na odcinku Białystok – Ełk, czyli fragment Rail Baltica.

– Do tej pory firmy spoza UE miały mniejsze ciężary, niższe standardy, inną politykę, jeśli chodzi o ochronę środowiska – można by tu wymieniać wiele niesprawiedliwych kryteriów w przetargach, które z góry faworyzowały kogoś spoza UE – wskazał szef rządu, podkreślając, że sytuacja będzie się zmieniać.

Większe szanse polskich wykonawców z firmami z Unii Europejskiej?

Donald Tusk zapowiedział, że rząd aktualnie kończy prace nad ustawą, która uwzględnia wyrok TSUE i zakończy nierówną konkurencję na polskim rynku zamówień publicznych. Zwrócił się również z prośbą do polityków, by od teraz nie traktować wyroku jako wskazania czy sugestie, ale jako żelazną zasadę.

Zadeklarował również, że jest to początek drogi, a kolejnymi krokami będą działania sprawiające, iż polscy wykonawcy będą mieli większe szanse również w starciu z wykonawcami z innych krajów Unii Europejskiej, nie tylko państw trzecich.

– Będziemy wspólnie pracowali z Urzędem Zamówień Publicznych i resortami nad takimi zasadami działania, aby polskie firmy miały większe szanse, niż do tej pory, z firmami z terenu UE. To nie jest takie proste. Będziemy musieli przestrzegać zasad równości, ale będziemy czerpali z najlepszych wzorów z innych państw z UE, które skuteczniej, niż działo się to w Polsce, przez lata potrafiły ochronić swoich wykonawców. Będziemy tutaj bezwzględnie korzystali z najlepszych wzorów i zbudujemy system rekomendacji i zasad postępowania, które będą chronić polskich wykonawców i dostawców – zapowiedział premier.
Partner działu

WKB

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Inwestorzy powinni zadbać o wymóg lokalnych dostawców

Biznes i przemysł

Ubezpieczeniowy chaos na budowie: firmy płacą cenę braku standaryzacji

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Traktat polsko-francuski. Jakie znaczenie dla transportu i przemysłu?

Polityka i prawo

Traktat polsko-francuski. Jakie znaczenie dla transportu i przemysłu?

Łukasz Malinowski 10 maja 2025

Koniec z nierówną konkurencją wykonawców

Biznes i przemysł

Koniec z nierówną konkurencją wykonawców

Damian Kelman 24 marca 2025

Pozostałe z wątku:

Inwestorzy powinni zadbać o wymóg lokalnych dostawców

Biznes i przemysł

Ubezpieczeniowy chaos na budowie: firmy płacą cenę braku standaryzacji

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Traktat polsko-francuski. Jakie znaczenie dla transportu i przemysłu?

Polityka i prawo

Traktat polsko-francuski. Jakie znaczenie dla transportu i przemysłu?

Łukasz Malinowski 10 maja 2025

Koniec z nierówną konkurencją wykonawców

Biznes i przemysł

Koniec z nierówną konkurencją wykonawców

Damian Kelman 24 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5