Partner serwisu
Polityka i prawo

Morawiecki: Zamówienia publiczne muszą wspierać polski przemysł

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Morawiecki: Zamówienia publiczne muszą wspierać polski przemysł
fot. Maciej Mytnik - BZ WBK, lic. CC BY-SA 3.0
– Przygotowujemy małą nowelizację Prawa Zamówień Publicznych dostosowującą je do prawa UE. Następnie przygotujemy dużą nowelizację, która przyniesie większe zmiany – zapowiedział wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki podczas posiedzenia sejmowej komisji gospodarki.

Ministerstwo rozwoju chce, by zamówienia publiczne były motorem rozwoju silnych krajowych przedsiębiorstw.  – W Niemczech 90 proc. przetargów wygrywają firmy niemieckie. Tymczasem w Polsce często przetargi wygrywały zagraniczne firmy wydmuszki, które następnie zlecały wykonawstwo polskim firmom, na które spadał ciężar odpowiedzialności a jednocześnie maksymalnie oszczędzano na kosztach, przez co podwykonawcy nie zarabiali na zleceniach – powiedział Morawiecki.

Więcej innowacji w przetargach


Komisja Europejska zachęca by sektor małych i średnich przedsiębiorstw bardziej partycypował w zamówieniach publicznych i rząd chce otworzyć inwestycje infrastrukturalne na mniejsze firmy. Jako przykład wicepremier podał modernizację linii kolejowej Warszawa – Lublin, która została podzielona na mniejsze zamówienia. – Chcemy zmniejszyć znaczenie kryterium najniższej ceny. Obecnie to w dużej mierze nie jest kwestia prawa ale mentalności. Urzędnicy bojąc się konsekwencji dają kryterium ceny na poziomie ponad 90% wagi. Chcemy aby w zamówieniach publicznych uwzględniać także kryterium innowacji i promować umowy o pracę – powiedział Morawiecki.

W przetargach, w których będą stosowane kryteria jakościowe duże znaczenie będą odgrywały komisje konkursowe. – W zależności od charakteru przetargów, gdzieniegdzie można założyć pewną innowacyjność, a w wielu przypadkach jest to niemożliwe – zauważył wicepremier.

Ministerstwo rozwoju krytykuje też stosowanie referencji w zamówieniach publicznych. W poprzedniej perspektywie inwestorzy wymagali referencji, których polskie firmy nie mogły spełnić stąd wiele przetargów było niedostępnych dla mniejszych polskich przedsiębiorstw. Z tego powodu wymogi referencji mają być złagodzone.

Polacy muszą oszczędzać

Zdaniem wicepremiera na wykończeniu są bodźce stymulujące wzrost gospodarczy przez ostatnie ćwierćwiecze. - W dużym stopniu rozwijaliśmy się na kredyt. Przyrost kredytu był szybszy niż wzrost PKB. Drugą kwestią którą porusza program są oszczędności których Polska nie zbudowała. Inwestycje powinniśmy w większym stopniu finansować z oszczędności, a postawiliśmy na konsumpcję. Nasze ministerstwo pracuje nad zbudowaniem wielopłaszczyznowego i wieloletniego planu budowy oszczędności – powiedział Morawiecki.

Dostępne dla Polski środki unijne w stosunku do PKB będą coraz niższe. Ponad to nasz kraj będzie ponosić większe koszty klimatyczne. – Jesteśmy coraz bardziej „ściskani” przez politykę klimatyczną UE, a ponad to mamy „gorący kartofel” w postaci nierentownego górnictwa. Łatwiej byłoby tę branże restrukturyzować, kiedy ceny węgla wynosiły ponad 100 dolarów za tonę – zauważył wicepremier, dodając że jest to branża kluczowa dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, a jej restrukturyzacja pochłonie dużo środków z budżetu państwa.

Morawiecki odpowiadając na krytykę zapowiedzi biliona złotych na inwestycje, zapowiedział, że jest to kwota „pewna” i jest symbolem pobudzenia wydatków inwestycyjnych sektora publiczne i prywatnego. – Polska wydaje obecnie 18% PKB na inwestycje, a kraje wysoko rozwinięte wydawały więcej – powiedział.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ruda Śląska: Ruszył przetarg na drogę Północ–Południe

Polityka i prawo

Ruda Śląska: Ruszył przetarg na drogę Północ–Południe

Elżbieta Pałys 06 czerwca 2016

Przetarg na przebudowę drogi w Świętokrzyskiem

Polityka i prawo

Keller: Za granicą cena z wagą poniżej 50 proc. to oczywistość

Polityka i prawo

Rekord na Rail Baltice – PLK trzeci rok szuka projektanta

Polityka i prawo

Amerykańskie doświadczenia z "zaprojektuj i buduj"

Polityka i prawo

Kto wykona obwodnicę Lubaczowa?

Polityka i prawo

Kto wykona obwodnicę Lubaczowa?

Elżbieta Pałys 17 marca 2016

Zobacz również:

Ruda Śląska: Ruszył przetarg na drogę Północ–Południe

Polityka i prawo

Ruda Śląska: Ruszył przetarg na drogę Północ–Południe

Elżbieta Pałys 06 czerwca 2016

Przetarg na przebudowę drogi w Świętokrzyskiem

Polityka i prawo

Keller: Za granicą cena z wagą poniżej 50 proc. to oczywistość

Polityka i prawo

Rekord na Rail Baltice – PLK trzeci rok szuka projektanta

Polityka i prawo

Amerykańskie doświadczenia z "zaprojektuj i buduj"

Polityka i prawo

Kto wykona obwodnicę Lubaczowa?

Polityka i prawo

Kto wykona obwodnicę Lubaczowa?

Elżbieta Pałys 17 marca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5