Partner serwisu
Polityka i prawo

Podział zadań w Ministerstwie Infrastruktury. Kto za co odpowiada?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Podział zadań w Ministerstwie Infrastruktury. Kto za co odpowiada?
fot. Adrian Grycuk, C BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org
W kierownictwie Ministerstwa Infrastruktury zatwierdzony został ostateczny podział zadań. Jedną z najistotniejszych informacji wydaje się to, że strategię transportu oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych będzie nadzorował Piotr Malepszak.

Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak wydał pierwsze zarządzenie - w sprawie ustalenia podziału pracy w kierownictwie resortu. Zgodnie z dokumentem minister, oprócz kierowania działalnością Ministerstwa Infrastruktury, sprawuje bezpośredni nadzór nad: Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Znowu zakres merytoryczny obejmuje, oprócz gabinetu politycznego i biur technicznych (biuro ministra, biuro komunikacji, departament prawny itd.) również Departament Lotnictwa.

Poprzednik Klimczaka, Andrzej Adamczyk, oprócz powyższych zadań miał również pieczę nad Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Departamentem Strategii Transportu.

Strategia transportu przy kolei

Sekretarz Stanu Arkadiusz Marchewka zajmuje się, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, gospodarką morską i wodną, w tym Wodami Polskimi, żeglugą oraz edukacją morską. Nadzór obejmuje m. in. stosowne urzędy. Marchewka reprezentuje również Ministra w Radzie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Do pomocy w realizacji zadań ma trzy departamenty (Gospodarki Morskiej (DGM), Edukacji Morskiej oraz Orzecznictwa i Kontroli Gospodarowania Wodami (DOK).

Szeroki zakres zadań ma podsekretarz stanu Piotr Malepszak, któremu przypadło nie tylko kolejnictwo, ale również całościowa polityka transportowa państwa oraz zadań w zakresie monitorowania programów infrastrukturalnych, wdrażanych przy wsparciu środków z funduszy europejskich w sektorze transportu.

Malepszak ma również czuwać nad realizacją kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy, a nawet odpowiadać za koordynację spraw parlamentarnych, w tym współpracę z Sejmem i Senatem. Z instytucji Malepszakowi powierzono nadzór nad Instytutem Kolejnictwa spółką PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Do pomocy ma Departament Kolejnictwa (którego szefem został Tomasz Warsza), oraz Departament Strategii Transportu.

Co mogą oznaczać te zmiany? - Piętnaście ostatnich lat to setki miliardów złotych unijnych środków zainwestowanych w transport. Niestety w głównej mierze skoncentrowane były na działaniach inwestycyjnych, które niejednokrotnie były wręcz sprzeczne z przyjęty strategiami krajowymi i lokalnymi - mówi portalowi rynekinfrastruktury.pl Jakub Burdziński, ekspert z branży transportowej. Jego zdaniem, przełożyło się na wzrost znaczenia transportu indywidualnego i znaczny spadek liczby pasażerów transportu zbiorowego. - Nawet w jubileuszowym podsumowaniu swojej działalności CUPT chwali się kilometrami nowych dróg, jednostkami taboru czy zmodernizowanymi trasami tramwajowymi, nic nie wspominając o efektach tych działań i to w sytuacji kiedy rolą tej instytucji jest takie opracowanie i wdrażanie programów aby zmaksymalizować efekty, a nie inwestycje - dodaje.

Ekspert ma nadzieję na zmianę tego paradygmatu i skupienie się na efektach zamiast prostych statystykach liczbowych. - CUPT zamiast ograniczać się do tworzenia sztywnych ram i następnie formalnej weryfikacji dokumentów musi wrócić do roli – określonej przecież w statucie – inicjatora i wspierającego wdrażanie odpowiednich polityk. Brak tej roli szczególnie widoczny był szczególnie w projektach w publicznym transporcie zbiorowym, gdzie pomimo tego że pozamiejski tabor autobusowy jest najstarszy w UE, złożono wnioski na zaledwie 28% środków przeznaczonych na wymianę floty – podsumowuje ekspert.

Gancarz następcą Webera

Podsekretarz stanu Przemysław Koperski zajmuje się przede wszystkim kwestiami realizacji budżetu państwa w zakresie odpowiedzialności MI, a także częściowo gospodarką wodną. (Departament Budżetu oraz Departament Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej). Z kolei podsekretarz stanu Paweł Gancarz odpowiada za bezpieczeństwa ruchu drogowego, drogi publiczne i transport drogowy. Sprawuje nadzór nad Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad, Głównym Inspektorem Transportu Drogowego, Instytutem Badawczym Dróg i Mostów, Instytutem Transportu Samochodowego oraz Transportowym Dozorem Technicznym w Warszawie. Do pomocy ma Departament Dróg Publicznych, Departament Transportu Drogowego oraz Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - jest to dokładnie ten zakres zadań, który wcześniej miał Rafał Weber.

W Ministerstwie nie ma już Pełnomocnika Rządu do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, którym był w poprzednim rozdaniu Andrzej Bittel. Ten ostatni, jako Sekretarz Stanu, oprócz kolejnictwa zajmował się również budżetem państwa w części za którą odpowiedzialne jest MI. Zakres jego zadań był jednak skromniejszy niż następcy pod tym kątem, że nie obejmował Departamentu Strategii Transportu - tym zajmował się Adamczyk.

W nowym MI nie ma też również Pełnomocnika Rządu do spraw gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej - rolę tę pełnił w rządzie PiS Marek Gróbarczyk (w randze sekretarza stanu). Jego zadania prawie dokładnie przejął Arkadiusz Marchewka z tą różnicą, że Marchewka odpowiada również za edukację morską, którą w poprzednim rządzie zajmował się Grzegorz Witkowski (w raz z częścią zadań dotyczących gospodarki wodami).

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5