Partner serwisu
Polityka i prawo

Polska – Ukraina: Jak skorzystać na transporcie zboża przez Bałtyk?

Dalej Wstecz
Partner działu

WKB

Data publikacji:
19-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Polska – Ukraina: Jak skorzystać na transporcie zboża przez Bałtyk?
fot. Pixabay
Odkąd rosyjska flota zablokowała możliwości wywozu zboża przez porty czarnomorskie, Ukraina poszukuje alternatywnych dróg eksportu. Kluczową rolę w tranzycie może odegrać nasz kraj, jednak na przeszkodzie stoją braki infrastrukturalne i taborowe. Strona polska na razie nie przedstawia konkretnych planów rozwiązania tych problemów.

– Polskie Koleje Państwowe, jako podmiot koordynujący współpracę międzynarodową Grupy PKP, pozostają w stałym kontakcie z Kolejami Ukraińskimi i właściwymi służbami administracji publicznej – zapewnia rzecznik PKP SA Michał Stilger. Spółka na bieżąco analizuje sytuację na granicy. PKP SA podejmuje starania, by wdrażać dodatkowe rozwiązania ułatwiające obsługę przewozów pasażerskich oraz towarowych i optymalne wykorzystać dostępne zasoby. Nasz rozmówca nie podaje jednak konkretów co do owych rozwiązań. – Grupa PKP aktywnie włącza się także w inicjatywy rządowe dotyczące rozwoju współpracy polsko-ukraińskiej w obszarze przewozów kolejowych. O szczegółach związanych z udziałem Grupy PKP w poszczególnych przedsięwzięciach PKP będzie sukcesywnie informować – zapowiada tylko.

Stilger podkreśla, że za techniczną stronę obsługi przewozów towarowych w Grupie PKP odpowiadają firmy PKP Cargo i PKP LHS oraz ich spółki zależne. Nie wiadomo, która z nich ma stać się udziałowcem nowej, polsko-ukraińskiej spółki kolejowej, której powstanie zapowiedział niedawno minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Przewozy zboża z Ukrainy do portów bałtyckich mogą być dla polskich przewoźników ogromną szansą, ale też zagrożeniem. Jak pisaliśmy niedawno, stan infrastruktury przejść granicznych oraz prowadzących do nich linii pozostawia wiele do życzenia. Co więcej, wojna w Ukrainie już wpłynęła na zwiększenie przewozów do i z tego kraju – dostępne rezerwy przepustowości są więc mniejsze, niż jeszcze na początku roku.

Problem zauważa nawet polskie Ministerstwo Rolnictwa. Z informacji podanych przez „Puls Biznesu” wynika, że o ile zdolność przeładunkowa portów w Gdańsku i Gdyni (w których przebudowa linii dostępowych wszak się nie zakończyła) nie budzi obaw rządu, o tyle zwiększenie wolumenu przewozów zboża oraz ich średniej długości będzie poważnym wyzwaniem. Choć Polska ma szansę na odegranie głównej roli wśród alternatyw przewozowych, na przeszkodzie może stanąć niska przepustowość sieci, niedobór taboru (Komisja Europejska apeluje do państw UE o udostępnianie do tego celu wagonów towarowych), a także zbyt mała liczba terminali przeładunkowych w pobliżu granicy.

Według cytowanego przez PB prezesa Fundacji ProKolej dr. Jakuba Majewskiego koniecznym warunkiem tego, by polska kolej skorzystała na obsłudze przewozów z Ukrainy, jest eliminacja wąskich gardeł na sieci. Najprostszym środkiem są punktowe remonty w kluczowych miejscach. Wśród najważniejszych przedsięwzięć do realizacji Majewski wymienia elektryfikację Linii Hutniczej Szerokotorowej oraz modernizację linii z Lublina i Rzeszowa do granicy polsko-ukraińskiej.

Na krótką metę mogą pomóc doraźne zmiany organizacyjne. Propozycje Komisji Europejskiej w tym zakresie to uproszczenie procedur celnych, składowanie ukraińskich produktów rolnych na terytorium UE, utworzenie jednolitego systemu koordynacji przewozów, centralnego przyznawania transportów przewoźnikom za pośrednictwem one-stop shop, a także wprowadzenie odgórnego priorytetu dla przewozów z Ukrainy. Dwa ostatnie rozwiązania budzą sprzeciw części przewoźników, obawiających się nierównego traktowania. W dłuższej perspektywie inwestycje poprawiające przepustowość w kierunku granic Ukrainy z państwami UE mogłyby być dofinansowywane z unijnego instrumentu CEF.
Partner działu

WKB

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Transport bezwizowy pomiędzy UE i Ukrainą przedłużony

Polityka i prawo

Zobacz również:

2,4 mld euro na sektor transportu po 2026 roku?

Biznes i przemysł

2,4 mld euro na sektor transportu po 2026 roku?

Newseria Biznes 14 lipca 2025

Klimczak: Idą złote czasy dla kolei

Polityka i prawo

Podatek uderzy w intermodal. „Dotkliwa zmiana”

Polityka i prawo

Podatek uderzy w intermodal. „Dotkliwa zmiana”

Elżbieta Pałys 05 listopada 2024

Pozostałe z wątku:

Transport bezwizowy pomiędzy UE i Ukrainą przedłużony

Polityka i prawo

Zobacz również:

2,4 mld euro na sektor transportu po 2026 roku?

Biznes i przemysł

2,4 mld euro na sektor transportu po 2026 roku?

Newseria Biznes 14 lipca 2025

Klimczak: Idą złote czasy dla kolei

Polityka i prawo

Podatek uderzy w intermodal. „Dotkliwa zmiana”

Polityka i prawo

Podatek uderzy w intermodal. „Dotkliwa zmiana”

Elżbieta Pałys 05 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij