Partner serwisu
Polityka i prawo

Resort infrastruktury podsumowuje rok funkcjonowania przekopu Mierzei Wiślanej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
18-09-2023
POLITYKA I PRAWO
Resort infrastruktury podsumowuje rok funkcjonowania przekopu Mierzei Wiślanej
fot. Ministerstwo Infrastruktury
Realizacja przekopu Mierzei Wiślanej w celu zapewnienia możliwości swobodnej żeglugi do portu morskiego w Elblągu z pominięciem wód rosyjskich była sztandarowym postulatem Prawa i Sprawiedliwości w sferze infrastruktury transportowej. Pierwszy rok funkcjonowania nowego kanału żeglugowego podsumował na konferencji prasowej w Kapitanacie Portu Nowy Świat wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Budowa 1,5-kilometrowego przekopu Mierzei Wiślanej była realizowana w latach 2019-2022. Sama koncepcja, obecna w dyskursie publicznym od wielu lat, wzbudzała od początku duże emocje. Zwolennicy projektu podkreślali, że oddanie do użytku przekopu umożliwi nie tylko zwiększenie wykorzystania portu morskiego w Elblągu, wpływając na rozwój gospodarczy miasta i okolic, ale przede wszystkim swobodną żeglugę bez konieczności uzgodnień z Federacją Rosyjską. Trzeba przyznać, że nie był to pusty argument, ponieważ polityka rosyjska w tym zakresie rzeczywiście ograniczała swobodę żeglugi jednostek płynących w kierunku morza z Zalewu Wiślanego przez Cieśninę Piławską.

Pomimo wielu lat negocjacji strona rosyjska nie wykazała chęci zażegnania sporu i zastrzegała sobie prawo do arbitralnego blokowania ruchu statków z Polski. Ostatecznie we wrześniu 2022 roku przekop Mierzei Wiślanej został oddany do użytku. Nakłady inwestycyjne na ten cel okazały się jednak ponad dwukrotnie wyższe niż początkowo przewidywano. Krytycy projektu wskazywali, że pomimo zaangażowania dużych środków finansowych na ten cel przekop będzie służył głównie jednostkom turystycznym i rybackim, a nie towarowym. Choć w ramach prac pogłębiono tor wodny do Elbląga, uzyskana głębokość na poziomie 5 metrów (z możliwością zwiększenia do 6 metrów) nie umożliwia obsługi średnich i dużych statków towarowych.

Kością niezgody jest także kwestia odpowiedzialności za pogłębienie kanału portowego w Elblągu, którą przerzucają się od dłuższego czasu administracja rządowa i samorządowa, o czym zresztą informowaliśmy wielokrotnie na łamach “Rynku Infrastruktury”. Nie została zresztą zakończona realizacja toru wodnego na rzece Elbląg, między Zalewem Wiślanym a elbląskim portem morskim – choć odbudowa brzegów jest na ukończeniu, a most obrotowy w Nowakowie został już przekazany do użytku, nie ogłoszono jeszcze przetargu na wykonanie prac czerpalnych, choć ma to nastąpić wkrótce. Mimo to przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury już dziś uważają inwestycję za duży sukces. Resort w komunikacie prasowym twierdzi nawet, że oddanie do użytku przekopu Mierzei Wiślanej to “istotny krok w rozwoju infrastruktury wodnej Polski oraz wzmocnieniu naszej pozycji na arenie międzynarodowej jako kluczowego węzła żeglugowego w Europie Środkowej”.

Witkowski: Sukces Polski, ale także całego regionu

– Ta inwestycja to nie tylko sukces Polski, ale także całego regionu, który zyskał nową arterię żeglugową i szanse na rozwój gospodarczy. W tym miejscu chciałbym jeszcze raz podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do powstania tej inwestycji. Jestem przekonany, że dzięki waszemu zaangażowaniu w dalszym ciągu będziemy kontynuować inwestycje w rozwój infrastruktury portowej i żeglugowej, aby jeszcze bardziej umocnić naszą pozycję jako kluczowego gracza w światowej żegludze – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski podczas konferencji prasowej, która odbyła się 18 września w Kapitanacie Portu Nowy Świat.

Ministerstwo Infrastruktury wskazuje w komunikacie prasowym, że od momentu oddania kanału żeglugowego do użytku obserwuje się wzrost liczby korzystających z niego jednostek pływających. Dotychczas z nowego kanału żeglugowego skorzystało już ponad 1770 jednostek. Rekordowym miesiącem okazał się sierpień, kiedy to przez przekop przepłynęły 342 jednostki. Trzeba jednak mieć na uwadze, że ogromna większość z tej puli to jednostki turystyczne, rekreacyjne, rybackie i państwowe, a nie towarowe.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk: Jest wykonawca rozbudowy układu drogowego w Porcie Północnym

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Jest wykonawca rozbudowy układu drogowego w Porcie Północnym

Mikołaj Kobryński 23 października 2023

Gdynia: Jest przetarg na projekt połączenia Drogi Czerwonej z Portem Zewnętrznym

Drogi i autostrady

Baltic Hub: Kolejny rekord w przeładunkach

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Kolejny rekord w przeładunkach

Mikołaj Kobryński 28 września 2023

Zobacz również:

Przekop Mierzei Wiślanej: NIK krytykuje, Gróbarczyk odpowiada

Polityka i prawo

Przekop Mierzei Wiślanej: NIK krytykuje, Gróbarczyk odpowiada

Mikołaj Kobryński 09 listopada 2023

Będzie przetarg na pogłębienie toru wodnego do Elbląga

Polityka i prawo

Będzie przetarg na pogłębienie toru wodnego do Elbląga

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Polityka i prawo

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Gdańsk: Jest wykonawca rozbudowy układu drogowego w Porcie Północnym

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Jest wykonawca rozbudowy układu drogowego w Porcie Północnym

Mikołaj Kobryński 23 października 2023

Gdynia: Jest przetarg na projekt połączenia Drogi Czerwonej z Portem Zewnętrznym

Drogi i autostrady

Baltic Hub: Kolejny rekord w przeładunkach

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Kolejny rekord w przeładunkach

Mikołaj Kobryński 28 września 2023

Zobacz również:

Przekop Mierzei Wiślanej: NIK krytykuje, Gróbarczyk odpowiada

Polityka i prawo

Przekop Mierzei Wiślanej: NIK krytykuje, Gróbarczyk odpowiada

Mikołaj Kobryński 09 listopada 2023

Będzie przetarg na pogłębienie toru wodnego do Elbląga

Polityka i prawo

Będzie przetarg na pogłębienie toru wodnego do Elbląga

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Polityka i prawo

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5